جریمه دارندگان وام های قرض الحسنه بابت تعویقی که بانک مرکزی مجوزش را داده بود!

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، در جریان شیوع ویروس کرونا در سرانجام سال گذشته، بانک مرکزی تصمیم گرفت برای حمایت از مشتریان بانک ها که به دلیل رکود مالی و تعطیلی بعضی مشاغل امکان تامین هزینه های خود را نداشتند اقساط وام ها را به تعویق بیاندازد؛ به طوری که کسب و کارها تقریبا تمامی وام ها مشمول تعویق شد و برای اشخاص نیز وام های قرض الحسنه امکان تعویق سه ماهه داشت.

جریمه دارندگان وام های قرض الحسنه بابت تعویقی که بانک مرکزی مجوزش را داده بود!

در جریان اجرای این دستورالعمل که از سوی بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شد و عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز بارها بر اجرای آن تاکید داشت، شاهد آن بودیم که بعضی بانک ها سرپیچی کردند و در ماه اول اقساط از حساب مشتریان کسر شد. در پی اعتراضاتی که وجود داشت رئیس کل بانک مرکزی دستور داد بانک ها ضمن اجرای دستورالعمل، هر آنچه از حساب ها برداشت نموده اند مجددا به حساب مشتری برگردانند.

بانک ها قسط معوق و جریمه را باهم می خواهند!

در حالی در سرانجام اردیبهشت ماه زمان سه ماهه تمام شد و باید مشتریان از خردادماه پرداخت اقساط را از سر بگیرند که آنالیز های میدانی و همچنین گزارش های دریافتی نشان می دهد بعضی دارندگان وام های قرض الحسنه با مشکلاتی روبرو شده و تحت فشار اقتصادی قرار گرفته اند. از جمله اینکه صاحب وام که در سه ماه گذشته اقساط را پرداخت ننموده، در زمان پرداخت قسط خرداد با درخواست بانک برای پرداخت جریمه سه ماهه گذشته به دلیل عدم پرداخت قسط ها روبرو است، در حالی که طبق دستور بانک مرکزی نباید در این سه ماه قسطی دریافت می کردند و مشمول هیچ جریمه دیرکردی نیز نمی شد.

بعضی از دارندگان وام قرض الحسنه در یکی از بانک ها که این روزها در جریان ادغام نیز واقع شده است، می گویند ما براساس اطلاعیه ای که این بانک به استناد بخشنامه بانک مرکزی، روی سایتش قرار داده بود درخواست امهال اقساط را ثبت کردیم اما اکنون به نتیجه نرسیده و با درخواست پرداخت اقساط سه ماهه به همراه جریمه گذشته روبرو هستیم.

به گفته این مشتریان، پیگیری هایی که برای امهال وام انجام داده اند از سوی بانک مربوطه به جایی نرسیده و در نهایت با این پاسخ همراه بوده که تا کنون برای کسی اعمال نشده است.

بانک: اعلام بانک مرکزی با ابلاغ فرق داشت

این در حالی است که پیگیری ایسنا از بانک مذکور نیز با این شرح همراه شد که در بخشنامه بانک مرکزی گفته نشده که تمامی اشخاص شامل می شوند و آنچه از سوی بانک مرکزی اعلام شده با آنچه به بانک ها ابلاغ شده متفاوت است، از این جهت باید دارندگان وام قرض الحسنه اقساط را واریز می کردند.

به گفته مشتریانی که اکنون سرگردان شده اند، اگر قرار بود بانک به تعهد خود پایبند نباشد و دستورالعمل بانک مرکزی را زیر پای بگذارد چه دلیلی داشت که با اعلام رسمی، موجب به تعویق افتادن اقساط گردد، ما در همان ابتدا هر ماه قسط را پرداخت می کردیم نه اینکه اکنون جریمه بدهیم و ناچار باشیم سه ماه را به طور یکجا چند میلیون بپردازیم که این بسیار سخت تر خواهد بود.

تهدید به کسر از حساب ضامن!

بعضی دارندگان وام های قرض الحسنه ازدواج نیز با این مشکل روبرو اند و می گویند حتی بانک آن ها را تهدید نموده که اگر قسط عقب افتاده را پرداخت ننمایند از حساب ضامن آن ها کسر خواهد شد، در حالی که این افراد نیز به استناد دستورالعمل بانک مرکزی و اطلاعیه بانک درخواست امهال را اعلام و قسط را پرداخت ننموده اند.

کسر از حساب را مشتری انتخاب نموده است

موضوع کسر قسط از حساب مشتری نیز که ماجرای خود را داشته است و از همان ابتدا برداشت ها آغاز شد و مشتری شاهد بود که قسط از حسابش کسر می گردد. در این رابطه بانک ها می گویند وقتی مشتری درخواست وام را ارائه داده است خود تائید نموده که قسط در هر ماه از حسابش کسر گردد و بر این اساس هم این روال ادامه داشته است.

اما این توجیه بانک ها چندان قابل قبول نیست. به هر صورت بانک می داند که طبق دستور بانک مرکزی نباید در شرایط خاص مشتری قسطی دریافت گردد و بدون اطلاع از وی و تا زمان مشخص نشدن شرایط درخواست امهال این امکان را در اختیار مشتری قرار می داد که شرایط خود را مشخص کند.

بانک هایی که با مردم راه آمدند

اما در این بین بانک هایی هستند که با رعایت ضوابط و بخشنامه بانک مرکزی با احترام به مشتری، دست به کسر از حساب وی و یا تهدید برای جریمه و برداشت از حساب ضامن نزده اند، بلکه با ارسال پیامک امکان انتخاب امهال و یا غیر آن را فراهم نموده و با مجوز مشتری عمل نموده اند؛ موضوعی که می توانست از سوی تمامی بانک ها انجام گردد.

همچنین بعضی بانک ها با توجه به اینکه مشتری درخواست امهال ارائه ننموده بود، در سه ماه مشخص شده اگر منابعی در حساب مشتری بود از آن برداشت می کردند ولی اگر هم نبود، نه جریمه ای اعمال کردند و نه درخواست واریز اقساط عقب افتاده را داشتند و بعد از زمان سه ماهه با ارسال پیامک از صاحب وام خواسته اند که از خردادماه به روال سابق اقساط را پرداخت کند.

بانک مرکزی: شکایات را اعلام کنید

با شرایط سختی که برای بعضی دارندگان وام قرض الحسنه ایجاد شده است، پیگیری از بانک مرکزی با این شرح همراه شد که باید اقساط سه ماهه به سرانجام دوره منتقل گردد و از این رو مشتریانی که با مشکل روبرو شده اند، موارد را در سامانه ثبت شکایت بانک مرکزی ثبت نمایند تا بانک مورد پیگیری قرار دهد.

در مجموع، ظاهرا با اختلاف نظری در اجرای بخشنامه بین بانک ها و بانک مرکزی وجود دارد، بعضی مشتریانی که تصور می کردند در شرایط سخت کرونایی و افزایش هزینه و کاهش درآمد، می توانند با به تعویق انداختن اقساط تا حدی هزینه های خود را مدیریت نمایند، اکنون به بن بست خورده اند و ناچار به پرداخت چهار قسط هستند که به چند میلیون می رسد و می تواند معادل یا بیشتر از درآمد یک ماه شخص باشد.

در حال حاضر این انتظار وجود دارد که بانک مرکزی که برای حمایت از مردم نسبت به تعویق اقساط وام اقدام نموده و البته بخشی نیز از این امتیاز استفاده کردند، موارد تخلف را نیز مورد پیگیری قرار داده و فشار ایجاد شده برای مشتریان را بردارد، این در حالی است که اگر اقدامی نگردد تمامی کسانی که اقساط خود را پرداخت ننموده اند و درگیر بانک هایی هستند که زیر بار بخشنامه بانک مرکزی نمی فرایند، در ماه جاری تحت فشار اقتصادی سنگینی قرار خواهند گرفت.

در عین حال که این شرایط می تواند اعتماد مردم به نظام بانکی را بیش از گذشته تحت تاثیر قرار دهد؛ جایی که به استناد دستورالعمل بانک مرکزی قسط خود را به تعویق انداخته اند اما با واکنش متفاوت بانک ها روبرو شده اند.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز

به "جریمه دارندگان وام های قرض الحسنه بابت تعویقی که بانک مرکزی مجوزش را داده بود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریمه دارندگان وام های قرض الحسنه بابت تعویقی که بانک مرکزی مجوزش را داده بود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید