خبرنگاران وزیر ارشاد: شوالیه های فرهنگی را دریابید

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، تهران- خبرنگاران- دومین روز از برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه در حالی پشت سر گذاشته شد که پیغام کوتاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جشنواره که نوشت: شوالیه های فرهنگی را دریابید ، گفتگوهای فیلمسازان این عرصه و برگزاری دو نشست تخصصی از نکات قابل توجه این روز بود.

خبرنگاران وزیر ارشاد: شوالیه های فرهنگی را دریابید

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران با پیغامی متفاوت آغازگر اتفاقات این رویداد شد، پیغامی که البته در نوع خود متفاوت است و با حال و هوای این رویداد گره خورده است.

در پیغام روز گذشته (پنجشنبه 8 آبان) صالحی آمده است: فیلم کوتاه رباعی دنیای تصویر است. ایرانیان پیشتازان دوبیتی های جهانند. آینده فیلم کوتاه نیز چنین خواهد بود.

شوالیه های فرهنگی؛ عبارتی که هر از چند گاهی به هنرمندان اطلاق می گردد گاهی در حد یک تعارف است و گاهی بن مایه مطلب را می رساند؛ این تعبیری است که روز گذشته طوفان نهان قدرتی کارگردان فیلم کوتاه درباره فیلمسازان به کار برد، از شرایط معیشتی همکارانش گله و از بی تدبیری مدیران بالادستی انتقاد کرد. نهان قدرتی اما تاکید نموده اوضاعی که کرونا ایجاد نموده، شرایط همکارانش را دوچندان سخت نموده است. در بخشی از مصاحبه او در روز گذشته آمده بود: در شرایط کرونایی که فیلمسازان فیلم کوتاه، ماه ها خانه نشین شدند و حتی پولی برای ارتزاق نداشتند آقایان عرصه فرهنگ، برای این سینماگران چه کردند؟ حتی وعده وعیدی که برای بیمه این هنرمندان داده شد با تاخیر شگفت انگیزی به ثمر رسید. حتی وقتی گروه های تلگرامی فیلمسازی را رصد می کنم، می بینم بچه های فیلم کوتاه می گویند پول بیمه آنها واریز نشده و به تاخیر افتاده است.

به دنبال جشنواره های سینمایی مهم نباشید

در دومین روز از جشنواره دو نشست تخصصی با حضور جرالد وبر از اعضای کمپانی فیلمسازی هسیکس پک و یوسف سایگی از مدیران جشنواره ای سینمای ترکیه پیگیری شد.

نکته مهم اما از میان صحبت های جرالد وبر که توصیه ای غافل گیر نماینده برای فیلمسازان به شمار می آید این بود که به دنبال جشنواره های سینمایی مهم نباشید

او در بخشی از کارگاه او که به صورت رایگان در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران پخش شد، گفت: به محض اینکه فیلمی به انتها می رسد کارگردان با خود فکر می نماید این فیلم را باید به کجا ببرم و در کجا نمایش دهم؟ قطعا اولین جشنواره هایی که به ذهن او می رسد، جشنواره های کن، برلین و ... است. اما برای رسیدن به این هدف باید چه کار کرد؟ این تفکر بسیار اشتباه است چون جشنواره های سینمایی مهم آثار ارسالی متعددی دریافت می نمایند و صرفا بخش کوچکی را به فیلم کوتاه اختصاص می دهند به همین دلیل شانس فیلم های کوتاه برای نمایش در این جشنواره ها بسیار کم است. در کنار این جشنواره های بسیار مهم، تعداد بسیار زیادی جشنواره در حوزه فیلم کوتاه برگزار می گردد که از آثار فیلمسازان جوان بسیار استقبال می نمایند پس بهتر است به سراغ این رویدادها بروید.

احساس و داستان فیلم مهم عامل انتخاب فیلم ها در جشنواره ازمیر است

یوسف سایگی از ترکیه در دومین کارگاه که در ساعت 22 برگزار گردید بر این موضوع تاکید نمود که جشنواره ازمیر به تکنیک فیلم ارسالی به اسکار توجه نمی نماید بلکه آنچه برایشان مهم است احساس و داستان یک فیلم است.

او هم در بخشی از نشست خود عنوان نمود: در زمینه ارسال انیمیشن های ترکی به اسکار باید بگویم مهمترین معیار ما احساس و داستان فیلم است و خیلی به جنبه های تکنیکی برای انتخاب و معرفی به اسکار اهمیت نمی دهیم بلکه احساسات و داستان انیمیشن مهمترین عامل برای انتخاب ماست.

سایگی همچنین رسانه های جدید را افقی تازه در پیش روی فیلمسازان دانست که از رهگذر آن می توانند آثار خود را با کیفیتی بهتر به نمایش بگذارند به طوری که یکی از سریال های ترکیه ای بعد از عبور از پلتفرم ها و یوتیوب حق پخشش توسط نتفلیکس خریداری و سپس در سینماهای ترکیه به نمایش گذاشته شده است.

برنامه های روز سوم

امروز 9 آبان ماه قرار است دو نشست تخصصی با حضور هاتسویو کاتو با موضوع مروری بر اکران فیلم های ایرانی در جشنواره ایدف در ساعت 20 و نشستی دیگر با حضور آنه گشوتز با موضوع معرفی استراتژی های جشنواره درسدن در ساعت 22 در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان به شناسه کاربری @iycs.ir به صورت رایگان برگزار گردد.

سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه به سیدصادق موسوی تا 17 آبان با برگزاری نشست های تخصصی 20-37 ادامه دارد

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران وزیر ارشاد: شوالیه های فرهنگی را دریابید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیر ارشاد: شوالیه های فرهنگی را دریابید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید