A، B تستینگ یا تست A، B چیست؟

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، A/B تستینگ یک آزمایش هدفمند بر روی صفحات وب یا یک اپلیکیشن است که با ایجاد تغییرات هدفمند در یک نسخه از صفحه و ارائه آن به بازدیدکنندگان، رفتار کاربران در جهت اهداف مارکتینگ تحلیل می گردد. بهتر است با اصول تست A/B آشنا شده و قوانین گوگل را در این باره بشناسیم.

A، B تستینگ یا تست A، B چیست؟

ساده است؛ یک تغییر در یک صفحه ایجاد می کنیم، آن را در دسترس بازدیدنمایندگان قرار می دهیم، رفتار و تجربه آن ها را با توجه به اهداف خود بررسی می کنیم. در تست A/B صفحه اورجینال (Control) با صفحه تغییر یافته (Variation) مقایسه می گردد؛ اگر تغییرات مثبت باشد، بنابراین اجرای این تغییر می تواند در صفحات دیگر نیز کارآمد باشد.

تست A/B که به عنوان تست مجزا یا تست سطل نیز شناخته می گردد، یک روش خاص برای مقایسه دو نسخه یک صفحه وب یا برنامه در برابر یکدیگر است تا معین کند که کدامیک بهتر عمل می نماید. تست AB اساسا یک آزمایش است که در آن دو یا چند نوع از یک صفحه به طور تصادفی به کاربران نشان داده می گردد و از تجزیه و تحلیل آماری برای معین اینکه کدام تغییرات در جهت یک هدف خاص بهتر عمل می نماید، استفاده می گردد. اجرای آزمون AB که به طور مستقیم یک تغییر را در برابر تجربه فعلی مقایسه می نماید، به شما امکان می دهد سوالات متمرکز درباره تغییرات در وب سایت یا برنامه خود را مطرح نموده و سپس اطلاعات مربوط به تاثیر این تغییر را جمع آوری کنید.

A/B تستینگ، پیش بینی تاثیرات بهینه سازی وب سایت را انجام داده و تصمیمات برگرفته از این اطلاعات را موثر تر خواهد نمود، طوری که مکالمات تجاری شما از گزاره ما فکر می کنیم به گزاره ما می دانیم تغییر می نماید. با سنجش تاثیراتی که تغییرات روی معیار های شما دارند، می توانید این اطمینان را حاصل کنید که آیا هر تغییر، با یک نتیجه مثبت همراه خواهد بود یا خیر.

A/B تستینگ چگونه کار می نماید

در A/B تستینگ، صفحه وب یا صفحه برنامه را در اختیار می گیرید، آن را تغییر می دهید تا یک نسخه دوم از همان صفحه ایجاد کنید. این تغییر می تواند با یک تغییر در عنوان یا دکمه یا یک واحد ساده انجام گردد و یاحتی می تواند یک طراحی مجدد و کامل از صفحه باشد. سپس نیمی از ترافیک، خود نسخه اصلی صفحه را نشان داده (شناخته شده با عنوان control) و نیم دیگر ترافیک نسخه اصلاح شده صفحه (variation) را نشان می دهد.

همانطور که بازدیدنمایندگان از control یا variation استفاده می نمایند، تعامل آن ها با هر تجربه در یک داشبورد تجزیه و تحلیل جمع آوری شده و به وسیله یک موتور آماری سنجیده می گردد. سپس، با توجه به این داده ها می توانید معین کنید که آیا تغییر تجربه کاربر، تاثیر مثبت، منفی یا هیچ تاثیری بر رفتار بازدید نماینده داشته است یا خیر؟!

چرا باید از A/B تستینگ بهره ببرید

A/B تستینگ به افراد، تیم ها و شرکت ها اجازه می دهد تا تغییرات دقیقی را در تجارب کاربران خود در هنگام جمع آوری داده ها بر روی نتایج هدفمند ایجاد نمایند. این کار به آن ها اجازه می دهد تا با ساخت فرضیه به خوبی یاد بگیرند که چرا تغییر برخی از عناصر بر روی تجربیات و رفتار کاربران تاثیر می گذارد. از طرف دیگر، A/B تستینگ می تواند اثبات نادرستی فرضیه آن ها باشد - این بدین معنی است که نظر آن ها در خصوص ایجاد بهترین تجربه کاربری در جهت یک هدف تعیین می تواند پس از آزمون A/B رد گردد.

به عنوان مثال، یک شرکت تجاری یا فروشگاه اینترنتی ممکن است بخواهد کیفیت و حجم فروش خود را به وسیله صفحات پربازدید وبسیایت خود بهبود بخشد. به منظور دستیابی به این هدف، A/B تستینگ بر روی تیتر، تصاویر بصری، المنت های صفحه و طرح کلی صفحات اجرا می گردد. تست یک تغییر در یک زمان تعیین به آن ها یاری می نماید تا به طور دقیق تعیین نمایند که کدام تغییرات تاثیری بر رفتار بازدید نمایندگان خود داشته و کدام یک از آن ها تاثیری نداشته است. با گذشت زمان، آن ها می توانند تاثیر تغییرات کارآمد را ترکیب نموده و با اجرای آن ها شاهد بهبود عملکرد صفحات نسبت به نسخه قدیمی تر باشند.

با تست کپی آگهی، بازاریابان به این مسئله پی خواهند برد که کدام نسخه کلیک بیشتری جذب می نماید. با تست صفحه ورود کاربر، آن ها می توانند یاد بگیرند که کدام طرح بهترین بازدید نماینده را به مشتری تبدیل می نماید. بنابراین تست A/B در تبلیغات به خصوص طراحی بنر تبلیغاتی نیز کارآمد خواهد بود. اصولا، در صورتی که عناصر هر مرحله، به منظور دستیابی به مشتریان جدید کارآمد باشد، هزینه های یک مجموعه مارکتینگ کاهش خواهد یافت.

فرآیند A/B تستینگ

مراحل زیر چارچوب کلی برای یک تست A/B است:

  1. جمع آوردی داده ها: تجزیه تحلیل درست یک نگاه کلی درباره نقطه آغاز بهینه سازی در اختیار شما قرار می دهد. به دنبال صفحاتی باشید که دارای نرخ تبدیل (conversion rate) پایینی هستند و امکان بهینه سازی آن ها وجود دارد.
  2. اهداف خود را بشناسید: بسیار واضح است که اهداف تغییرات شما برای این وجود دارند تا به میزان تاثیرگذاری تغییرات نسبت به نسخه اصلی پی برده گردد. هدف شما می تواند هر چیزی باشد: کلیک بر روی یک دکمه یا کلیک بر روی یک لینک یا ثبت نام به وسیله ایمیل و ...
  3. ساخت فرضیه: بعد از اینکه اهداف خود را شناختید باید فرضیه ای برای توجیه تغییرات خود بسازید. چرا فکر می کنید که این تغییر باعث بهبود عملکرد می گردد؟ یک لیست از ایده های خود تهیه نموده و اولویت بندی کنید.
  4. تغییرات را ایجاد کنید: نرم افزار A/B تستینگ شما تغییر مورد نظر را در یکی از عناصر صفحات وبسایت یا صفحات موبایلی ایجاد می نماید. همانطور که گفتیم این تغییر می تواند در هر جایی صورت گیرد: رنگ یک دکمه، ترتیب المان های یک صفحه یا... بسیاری از ابزار های انجام A/B تستینگ دارای ویرایشگر بصری است که کار انجام تغییرات را راحت می نماید.
  5. آزمایش را آغاز کنید: تست را آغاز نموده و منتظر رفتار کاربران باشید. در این مرحله بازدیدنمایندگان سایت شما به صورت تصادفی به یکی از نسخه های control یا variation ارجاع داده می شوند. ارتباط و رفتار آن ها با هر تجربه سنجیده می گردد.
  6. نتایج بررسی: وقتی تست به اتمام رسید، زمان تجزیه و تحلیل فرا می رسد. حال نرم افزار A/B تستینگ داده های حاصله از آزمایش را تشریح نموده و تفاوت بین دو نسخه را نشان می دهد. به طور حتم، شاهد تفاوت های آماری خواهید بود.

اگر تغییرات شما موفقیت آمیز هستند، تبریک می گوییم! حال توصیه می کنیم از نتایج آزمایش درس گرفته و تغییرات کارآمد را در صفحات دیگر سایت خود اعمال کنید و برای بهبود نتایج خود به آزمایش ادامه دهید. اگر آزمایش شما یک نتیجه منفی ایجاد کند یا نتیجه ای نداشته باشد، نگران نباشید. از A/B تستینگ به عنوان یک تجربه یادگیری و ایجاد فرضیه های جدید بهره ببرید.

A/B تستینگ و اصول سئو

گوگل اجازه انجام A/B تستینگ را صادر نموده و شما را به سمت آن تشویق می نماید. گوگل به وضوح تشریح نموده است که انجام این تست هیچ خطری برای رتبه وبسایت شما در پی نخواهد داشت، اما با استفاده نادرست از یک نرم افزار A/B تستینگ در جهت اهدافی مانند مخفی کردن (Cloaking) احتمال به خطر افتادن رتبه وجود خواهد داشت. از این رو، گوگل بهترین تکنیک های استفاده درست از ابزار A/B تستینگ را در اختیار شما قرار داده است:

  • مخفی کردن ممنوع - زمانی که محتوای نمایش داده شده به موتور جستجو متفاوت از محتوای نمایش داده شده برای بازدیدنمایندگان واقعی باشد، مخفی کاری یا Cloaking اتفاق افتاده است. این کار حتی می تواند به حذف سایت شما از نتایج جستجو منجر گردد؛ بنابراین تمام توان خود را برای پیشگیری از این مخفی کاری به کار بگیرید.
  • استفاده از rel=canonical - اگر با چندین URL تست جداگانه ای را آزمایش می کنید، باید از ارزش rel=canonical برای ایجاد رابط میان صفحه اصلی و صفحه تغییرات بهره ببرید. انجام این کار از سردرگمی ربات گوگل در روبرو با نسخه های متنوع از یک صفحه پیشگیری می نماید.
  • استفاده از ریدایرکتوری 302 به جای 301 - اگر یک تستی انجام می دهید که URL اصلی را به یک URL نسخه تغییر یافته (variation) راهنمایی می نماید، از ریدایرکتوری 302 (موقت) به جای ریدایرکتوری 301 (دائمی) بهره ببرید. این ویژگی به موتور های جستجو مانند گوگل می گوید که این ریدایرکت موقت است و آن ها باید نشانی وب صفحه اصلی را ایندکس نمایند نه URL صفحه تغییر یافته را! باید بدانید امکان ایندکس کردن نسخه تغییر یافته وجود دارد.
  • A/B تستینگ را تا زمانی که لازم است انجام دهید - تست هایی که برای مدت زمان طولانی انجام می شوند، مخصوصا اگر یک نسخه از صفحه خود را به درصد زیادی از بازدیدنمایندگان خود ارائه می دهید، می تواند به عنوان یک کوشش برای فریب موتور های جستجو تلقی گردد. گوگل به صراحت توصیه می نماید که پس از سرانجام A/B تستینگ و دریافت نتیجه و داده های خود، در سریع ترین زمان ممکن سایت خود را بروزرسانی نموده و نسخه های variation را حذف کنید، چراکه A/B تستینگ نباید در یک بازه زمانی بلند مدت انجام گردد.

تست A/B در گوگل آنالیتیک

تنها ابزار رایگان انجام تست A/B گوگل آنالیتیک است. استفاده حرفه ای از این ابزار برای ایجاد رونق در یک مارکتینگ لازم است. این ابزار گوگل دارای یک بخش به نام Content Experiments است که به کاربر اجازه انجام تست های جداگانه A/B را می دهد. این ویژگی بسیار مفید و کارآمد است، اما متاسفانه دارای ویرایشگر تصویری نیست. اصولا، یکی از مسائل آنالیتیک دشواری یادگیری آن است. ابزارها و نرم افزارهای دیگری نیز در زمینه تست A/B وجود دارند که استفاده از آن ها رایگان نیست، اما مزیت های فراوان بیشتری به همراه خواهد داشت.

منبع: Optimizely

منبع: setare.com

به "A، B تستینگ یا تست A، B چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "A، B تستینگ یا تست A، B چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید