دسموپرسین Desmopressian

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، این دارو نوعی شکل ترکیبی هورمونی بنام وازوپروسین می باشد. کاهش مقدار هورمون فوق در بدن سبب ابتلا به نوعی دیابت می گردد که تشنگی مداوم و ادرار زیاد از ویژگی های آن می باشد این دارو برای آزمایش و کنترل مقدار قند خون و کارکرد کلیه ها بکار می رود. در ضمنً در درمان شب ادراری در بچه ها و بزرگسالان هم مؤثر است.

دسموپرسین Desmopressian

دسموپرسین Desmopressian

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی: Nocutil, Desmospray, Desmotab

دسته دارویی: داروی درمان دیابت

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: نسبتاً زیاد

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو: کم

نیاز به نسخه پزشک: بلی

قابل استفاده برای عموم: بلی

موارد استعمال دارو

این دارو نوعی شکل ترکیبی هورمونی بنام وازوپروسین می باشد. کاهش مقدار هورمون فوق در بدن سبب ابتلا به نوعی دیابت می شود که تشنگی مداوم و ادرار زیاد از ویژگی های آن می باشد این دارو برای آزمایش و کنترل مقدار قند خون و کارکرد کلیه ها بکار می رود. در ضمنً در درمان شب ادراری در بچه ها و بزرگسالان هم مؤثر است.

اشکال دارو: قرص، آمپول، اسپری بینی، محلول بینی

زمان مصرف دارو: درمان دیابت (3 بار در روز به شکل قرص) و (1 تا 2 بار در روز بصورت اسپری و محلول بینی). درمان شب ادراری: یکبار هنگام خواب هر سه نوع دارو. در ضمنً یک ساعت قبل از خواب و 8 ساعت بعد از آن، از نوشیدن آب خودداری شود.

میزان دوز مجاز مصرفی دارو: درمان دیابت (بزرگسالان 300 تا 600 میکرو گرم قرص در روز و 1 تا 4 بار اسپری بینی و 10 تا 40 میکروگرم محلول بینی). بچه ها (300 تا 600 میکرو گرم قرص در روز، 2 بار اسپری بینی و 20 میکرو گرم محلول بینی) درمان شب ادراری: بچه های بالای 5 سال 200 تا 400 میکرو گرم قرص. 20 تا 40 میکرو گرم محلول بینی و 2 تا 4 بار اسپری بینی.

چگونگی تأثیر دارو: بعضی اثرات انواع این دارو ظرف چند دقیقه پس از آغاز درمان با دارو، ظاهر می شوند. اما اثرات کامل انواع این دارو ممکن است چند ساعت طول بکشند. در ضمنً اثرات نوع قرص این دارو مدت 8 ساعت و اثرات نوع تزریقی و اسپری بینی و محلول بینی آن مدت 10 تا 12 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در جای خشک و خنک (قرص دارو) و در یخچال بدون یخ بستن (محلول و اسپری بینی دارو) دور از دسترس اطفال و بچه ها نگهداری شود.

چگونگی قطع مصرف دارو: مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک، قطع

نکنید. زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو، ممکن است به عود شدن مجدد بیماری منجر شود. اما اگر دچار استفراغ و خونریزی بینی، هم ممکن است حادث شوند.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو: اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا هستید، قبل از مصرف این دارو، حتماً پزشک معالج خود را در جریان بگذارید:

* اگر دچار مسائل قلبی می باشید.

* اگر مقدار فشار خونتان بالاست.

* اگر مسائل کلیوی دارید.

* اگر دچار بیماری آسم یا دیگر بیماری ناشی از حساسیت می باشید.

* اگر به بیماری صرع مبتلا هستید.

* اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله: با دقت و احتیاط زیاد، مصرف شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده: چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال: اشکالی ندارد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال: با کنترل و اطمینان و توازن آب بدن، اشکالی ندارد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "دسموپرسین Desmopressian" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسموپرسین Desmopressian"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید