سیری بر دانشجوپذیری و دانشجوفرستی کشور های مختلف ، سهم ایران از بازار جابجایی دانشجویان بین المللی چقدر است؟

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، شرایط آماری جابجایی بین المللی دانشجویان منطقه ها اصلی دنیا برای دانشجوپذیری یا دانشجوفرستی را تعیین می کند.

سیری بر دانشجوپذیری و دانشجوفرستی کشور های مختلف ، سهم ایران از بازار جابجایی دانشجویان بین المللی چقدر است؟

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ فیروزآباد، شرایط آماری جابجایی بین المللی دانشجویان نشان می دهد که در سال 2018 میلادی تعداد کل دانشجویان دنیا در بخش آموزش عالی 227 میلیون نفر بوده است که دانشجویان بین المللی تنها 2.4 درصد از این جمعیت را شامل می شوند؛ البته تعداد دانشجویان بین المللی طی بازه زمانی 2000 تا 2018 با افزایش 2.5 برابری همراه بوده است.

آنطور که آمار ها نشان می دهد در سال 2018 بیش از 5.5 میلیون دانشجو در خارج کشور خود در مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل بوده اند. اما منطقه ها اصلی دانشجوپذیری یا دانشجوفرستی دنیا کجاست؟

با توجه به اینکه مهمترین کشور های میزبان دانشجویان بین المللی (از جمله ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا و غیره) در آمریکای شمالی و اروپای غربی قرار دارند، بنابراین منطقه آمریکای شمالی و اروپای غربی به صورت تاریخی محبوب ترین مقصد دانشجویان بین المللی هستند.

در سال 2018 میلادی 51 درصد دانشجویان، کشور های این منطقه را بعنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده اند. آسیای شرقی و اقیانوسیه مقصد پرطرفدار بعدی دانشجویان بین المللی است و در سال 2018 حدود 21 درصد دانشجویان هم کشور های این منطقه را بعنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کردند.

جدول فوق نشان می دهد که ایران در سال 2018 حدود 30 هزار و 951 دانشجوی بین المللی داشته و توانسته رتبه 31 دانشجوپذیری را در بین کشور های دنیا به دست آورد.

فرایند های فعلی حاکم از آن است که طی 10 الی 15 سال گذشته، غرب تنها مقصد اصلی دانشجویان بین المللی نیست و عواملی همچون اوج گیری جنبش های ملی گرایانه، تشدید قوانین ضدمهاجرتی در کشور های مقصد، نزدیکی های فرهنگی و جغرافیایی، مقرون به صرفه بودن تحصیل در منطقه آسیا و ... به ظهور شرق بعنوان یک مقصد محبوب کمک کرده است.

از طرف دیگر مهمترین کشور های دانشجوفرست دنیا یعنی چین و هند در شرق آسیا قرار دارند در نتیجه 27 درصد از کل جمعیت دانشجویان بین المللی در دنیا (حدود یک ونیم میلیون نفر) از کشور های شرق آسیا و اقیانوسیه تامین می شوند. اگرچه اندازه دانشجوفرستی در همه منطقه ها با افزایش همراه بوده است، اما این افزایش نسبت به سال 2020 میلادی در میان منطقه آسیای مرکزی (حدود 100 درصد رشد) و کشور های عربی (حدود 85 درصد رشد) بیشتر بوده است.

جدول فوق نشان می دهد که ایران در سال 2018 حدود 56 هزار و 376 دانشجوی بین المللی داشته و توانسته رتبه 31 دانشجوفرستی را در بین کشور های دنیا به دست آورد.

حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و در نظر گرفتن اهداف توسعه ای بلندمدت کشور های درحال توسعه و برجسته شدن نقش دانشجویان بین المللی در دستیابی به این اهداف می تواند توجیه کننده رشد بیشتر دانشجوفرستی در میان منطقه آسیای مرکزی و کشور های عربی باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سیری بر دانشجوپذیری و دانشجوفرستی کشور های مختلف ، سهم ایران از بازار جابجایی دانشجویان بین المللی چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیری بر دانشجوپذیری و دانشجوفرستی کشور های مختلف ، سهم ایران از بازار جابجایی دانشجویان بین المللی چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید