معرفی گروه های بین الملل جشنواره موسیقی فجر

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، هشت گروه موسیقی از کشورهای تونس، اتریش (دو گروه)، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، آذربایجان و ترکمنستان در این دوره از جشنواره موسیقی فجر حضور دارند.

معرفی گروه های بین الملل جشنواره موسیقی فجر

به گزارش وبلاگ فیروزآباد به نقل از ایسنا ، در این دوره در بخش بین الملل ظافر یوسف (نوازنده عود، خواننده و آهنگساز تونسی)، وینسنت پیرانی و امیلی پاریزین (در اجرای دوئت آکاردئون و ساکسیفون پیرانی/ پاریزین فرانسه)، فلوریان نواک (رسیتال پیانو از بلژیک)، لوکا آکینو (تریو جاز از ایتالیا)، گروه جاز بنفش اتریش، دنیل آونر به همراه همسرش برای دوئت زهی آونر اتریش، ضابط نبی زاده از آذربایجان و پلوان حمیداف از ترکمنستان در بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرا می نمایند.

گراف مورژا ـ نوازنده ویولن از روسیه ـ سولیست ارکستر سمفونیک صداوسیما در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر است.

تریو جاز ایتالیا (لوکا آکینو) شنبه 26 بهمن ساعت 21:30 در تالار وحدت، رسیتال پیانو (فلوریان نواک) و دوئت آکاردئون ساکسفون پیرانی/ پاریزین فرانسه سه شنبه 29 بهمن ساعت 18:30 و 21:30 در تالار وحدت، پلوان حمیداف از ترکمنستان شنبه 26 بهمن ساعت 18:30 در تالار رودکی، دوئت زهی آونر اتریش روز شنبه 26 بهمن ساعت 21:30 در فرهنگسرای نیاوران، ضابط نبی زاده از آذربایجان و جاز بنفش اتریش یکشنبه 27 بهمن در ساعت های 18:30 و 21:30 در فرهنگسرای نیاوران و ظافر یوسف از تونس چهارشنبه 30 بهمن ساعت 21:30 در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران اجرا می نمایند.

ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با انتشار خبری در شرح هنرمندان خارجی جشنواره موسیقی فجر چنین آورده است:

ظافر یوسف

ظافر یوسف نوازنده ساز عود، خواننده و آهنگساز تونسی، متولد 19 نوامبر 1967 است. او در سن شش سالگی صدای خود را کشف کرد و چند سال بعد به عنوان خواننده به گروه موسیقی محلی آواز پیوست و سپس آغاز به نواختن عود در مرکز جوانان شهر زادگاهش کرد و برای ارکستر انتخاب شد. او در تونس، به هنرستان موسیقی پیوست. پس از مدتی برای تحصیل در رشته موسیقی شناسی به اتریش نقل مکان کرد اما دریافت که دیگر علاقه ای به آموزش آکادمیک ندارد. وی پایان با گرهارد ریتر نوازنده اتریشی پرکاشن آشنا شد و اولین گروه موسیقی خود را با نام Zeryab تاسیس کرد. در سال 1996 ، تجربیات متعدد او در وین به انتشار نخستین آلبومش با نام مسافر انجامید. موسیقیش با انتشار آلبوم مالک در سال 1998 به بلوغ رسید که تلفیقی از سازهای ملودیک جاز اروپایی و فرمی خاص از ریتم های مدیترانه ای بود. ظفر یوسف در سال 2001 آلبوم صوفی التریک را ضبط کرد که اولین محک او در زمینه موسیقی الکترونیک بود. او در سال 2003 آلبوم پیشگویی دیجیتال را ضبط کرد. او در سال 2003 دو بار نامزد جوایز دنیای موسیقی بی بی سی شد. سایه های الهی آلبوم بعدی او در سال 2005 بود که نامزدی سوم جایزه موسیقی بی بی سی را در سال 2006 به همراه داشت. استعداد ظفر یوسف به دنیای موسیقی فیلم هم بسط یافت. او در موسیقی متن فیلم طلای سیاه که توسط جیمز هورنر در سال 2011 ساخته شده است، نواخته است. مرد عنکبوتی شگفت انگیز و همچنین همکاری با آلبرتو اگلسیاس در موسیقی فیلم خدایان و پادشاهان در سال 2014 دیگر حضورهای او در سینما را رقم می زند.

دوئت آکاردئون و ساکسفون پیرانی/ پاریزین فرانسه

امیلی پاریزین نوازنده سوپرانو ساکسیفون و وینسنت پیرانی خواننده و نوازنده آکاردئون هستند.

وینسنت پیرانی در آکاردئون و امیل پاریزین در ساکسیوفون سوپرانو، یک دوئت خوب را تشکیل داده اند. آنها به یک سبک موسیقی علاقه مند، هر دو عاشق بداهه نوازی و از قید و بند هر گونه محدودیت فنی رها هستند. این مجموعه از دوئت ها سرشار از نگاهی ظریف به سبک موسیقی جاز فرانسه، به ویژه آثار سیدنی بشی (استاد ساکسیفون سوپرانو اهل نیو اورلئان) است. امیلی پاریزین نوازنده ساکسیفون یکی از مهمترین شخصیت های معاصر موسیقی جاز در فرانسه است.

فلوریان نواک/ رسیتال پیانو بلژیک

فلورین نواک در سال 1990 در بروکسل بدنیا آمد. او نوازندگی پیانو را از سن 4 سالگی آغاز کرد و در 12 سالگی وارد موسسه موسیقی ملکه الیزابت شد. وی تحصیلات خود را درمدرسه موسیقی Musikhochschule در کلن دنبال کرد. پس از انتخاب به عنوان هنرمند نوظهور سال 2015 جایزه موسیقی اِکو کلاسیک آلمان، جایزه دیاپازون طلایی فرانسه، جایزه بین المللی موسیقی کلاسیک ICMA و جایزه موسیفی اکتاو بلژیک را دریافت کرد.

او به طور مرتب در جشنواره ها و سالن های ایالات متحده، چین، کره جنوبی، آلمان، فرانسه، مکزیک و بلژیک اجرا می نماید و در سالن فیلارمونی کلن، کاخ کوچک هنرهای زیبا در بروکسل بلژیک، مرکز هنر شرقی در شانگهای، سالن کنسرت پکن، سالن کاخ الیزه در پاریس، سالن کنسرت شهر دتمولد آلمان و سالن کنسرت ژینگهای در گوانجو چین به اجرای رسیتال پیانو پرداخته است. فلوریان نواک هم اکنون در مدرسه موسیقی کلن Köln Musikhochschule تدریس می نماید.

لوکا آکینو/ تریو جاز ایتالیا

لوکا آکوینو یکی از نوازندگان بااستعداد ترومپت ایتالیایی است که به دلیل ابتکارات و صدای منحصر به فرد ترومپت اش معروف است. او که در شهر بنونتو در جنوب ایتالیا متولد شده است، از سن 19 سالگی و عمدتا به صورت خودآموز آغاز به نواختن ترومپت کرد. در سال 2007 کمپانی یونورسال موزیک اولین آلبوم او را با نام بالاتر از ابرها به عنوان سرپرست گروه منتشر کرد و یک سال بعد آلبوم لوناریو منتشر شد. این هنرمند ایتالایی پس از بنیان گذاری جشنواره موسیقی ریوربری در ایتالیا، در سال 2012، به کوارتت سازهای کوبه ای مانو کچه پیوست و دو آلبوم با آنها ضبط کرد.

او همچنین به دلیل پژوهش های موسیقایی در زمینه صدای طبیعی، استفاده از الکترونیک و اشتیاق و علاقه به تجربه موسیقی در مکان های غیرمعمول شناخته شده است، از این رو او را با عنوان کاوشگر صوتی نوآور نیز توصیف می نمایند. آخرین پروژه خارق العاده او در سال 2015 ضبط آلبومی در محوطه باستان شناسی پترا در اردن با همکاری ارکستر ملی اردن بود.

پلوان حمیداف ترکمنستان

پلوان حمیداف در سال 1974 متولد شد و در سن پنج سالگی به دوتار و آواز علاقه مند شد. پدرش به همراه اساتید معروف ترکمنستان چون آنا آنامورادوف و جاپار بایرامگولیف او را آموزش دادند. وی در طول دوران فعالیت هنری پیروزیت در چندین مسابقات محلی، ایالتی و بین المللی، جشنواره ها و نمایشگاه ها شرکت نموده است. در سال 2007 به عنوان هنرمند ارجمند ترکمنستان و در سال 2009 به عنوان هنرمند مردمی ترکمنستان انتخاب شد و از سال 2007 به عنوان سردبیر مرکز فرهنگی فعالیت می نماید.

آیدوگدیف کارون متولد 1986 است. در سال 2013 در رشته موسیقی ترکمن از هنرستان ملی موسیقی ترکمنستان فارغ التحصیل شد. وی در سال 2011 برنده مسابقه عصر طلایی ترکمن شد. آتاکوف اسپارتاک در سال 1986 متولد شد. او فارغ التحصیل هنرستان ملی موسیقی ترکمنستان است و در چندین مسابقه و جشنواره حضور یافته است. تا سال 2015 ، او به عنوان نوازنده در مرکز فرهنگی ترکمنستان Maqoms Palace فعالیت داشت. او علاوه بر خوانندگی، یک آهنگسازاست و موسیقی های متعددی ساخته است و بارها به سبب خدمات ارزنده اش جوایز و عناوین دولتی دریافت نموده است.

گروه جاز بنفش/اتریش

اعضای کوارتت شامل لئونارد اسکروپا نوازنده سازهای ساکسفون، کلارینت، سینث سایزر، سمپل، آندی تاش نوازنده گیتار، FX دنیل موسر نوازنده باس کلارینت، کنستانتین کراوتلر نوازنده دارمز است.

کوارتت جاز بنفش یک گروه موسیقی جاز نوین در شهر وین اتریش است. این گروه از چهار نوازنده جوان تشکیل شده است که علاقه خود را نوای بداهه و خلاق مدرن به اشتراک می گذارند. آنها سعی می نمایند از مرزبندی میان ژانرهای موسیقی عبور نمایند و تلفیقی ار پراگرسیو راک و جز چیمبر را با مجموعه ای از ریتم های قدرتمند ارائه می دهند.

ترکیب غیرمعمول سازها، آهنگ های پیچیده همراه با شور و اشتیاق این گروه، موسیقی جوان، تازه و زنده ای را تضمین می نماید.

دوئت زهی آونر اتریش

دنیل آونر از یک مادر پیانیست و پدر ویولونیست در وین متولد شد و در یک مدرسه موسیقی عادی کار خود را آغاز کرد. سپس در دانشگاه موسیقی وین وارد تحصیلات مقدماتی شد، تا مقطع لیسانس در آنجا ماند و برای تحصیل کارشناسی ارشد به سالزبورگ رفت. در وین استاد اصلی او کریستین آلتنبرگر نوازنده ویولن بود که بیشتر آنچه از ویولن می داند را از او فراگرفت. آونر پس از آموزش نزد آلتنبرگر برای حدود 6 سال تحصیلات خود را در موتسارتیوم دانشگاه سالزبوگ ادامه داد و در آنجا با یک پیانیست به نام رابین گرین آشنا شد که تاثیر فراوانی بر روی او داشت. این دو مدت کوتاهی بعد اولین کنسرت را با هم در لندن اجرا کردند.

او همچنین به همراه همسرش باربارا یک گروه موسیقی دوئت ویولن تأسیس کرد و در سراسر دنیا از جمله آفریقای جنوبی، بلیز، مکزیک و ... به اجرای برنامه پرداختند. آونر از سال 2009 درتریو موتسارت وین حضور دارد و بیشتر کنسرت های آنها در انگلیس، هلند و آلمان برگزار می گردد.

ضابط نبی زاده/ آذربایجان

ضابط نبی زاده گلخان متولد سال 1965 در منطقه شماخی در آذربایجان است. او سال 1991 وارد کالج موسیقی آصف زینالی شد و اولین اساتید او حاجی بابا حسین اُف، جانعلی اکبروف و عالیم قاسیموف بودند. اودر سال 1996 وارد دانشگاه فرهنگ و هنر جمهوری آذربایجان شد و در سال 2000 از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد. در سال 1997 به عنوان تکنواز در تئاتر اپرا و باله و در سال 2000 با کنسرت سولوی خود در شهر سومقاییت اجرا می کرد. وی از سال 2003 تا به امروز به عنوان معلم تخصصی آواز در هنرستان ملی موسیقی آذربایجان فعالیت می نماید. ضابط نبی زاده تقریباً در 30 کشور دنیا چون هلند، بریتانیا، بلژیک، فرانسه، ترکیه، ایران، عراق، تایوان، تایلند، ازبکستان، کره شمالی، سوئیس، مراکش، روسیه، گرجستان، اسپانیا، الجزایر و غیره کنسرت برگزار نموده است.

او در سال 2004 پیروز به دریافت بورسیه حیدر علی اف شد، در 16 سپتامبر 2005 به عنوان هنرمند افتخاری و در سال 2001 به عنوان هنرمند مردمی انتخاب شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "معرفی گروه های بین الملل جشنواره موسیقی فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی گروه های بین الملل جشنواره موسیقی فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید