تحلیل کباب چوبی

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، وقتی صحبت از کم خونی فقر آهن می گردد، همه یاد گوشت قرمز می افتیم. اینکه با این عادت غذایی می توان تا حدودی به کم رنگ تر کردن کم خونی یاری کرد، شکی نیست اما در بسیاری از مواقع، یکنواختی در روش آماده سازی و پخت، سهم این ماده غذایی را در برنامه روزانه ما پایین تر از حد معمول می آورد.

تحلیل کباب چوبی

تحلیل کباب چوبی

نویسنده:سارا حسنلو

غذایی که سهم پروتئین روزانه تان را بیشتر می نماید

وقتی صحبت از کم خونی فقر آهن می گردد، همه یاد گوشت قرمز می افتیم. اینکه با این عادت غذایی می توان تا حدودی به کم رنگ تر کردن کم خونی یاری کرد، شکی نیست اما در بسیاری از مواقع، یکنواختی در روش آماده سازی و پخت، سهم این ماده غذایی را در برنامه روزانه ما پایین تر از حد معمول می آورد.

اما اگر گوشت قرمز با سبزیجات فصل همراه گردد، می توان یک وعده غذایی با ارزش را ساخت و طعم تازه ای ایجاد کرد. یکی از گزینه هایی که چنین ویژگی مثبتی را دارد، کباب چوبی است. پس این هفته در سفره سالم از کباب چوبی می گوییم.

این غذا تقریباً دارای 800 کیلوکالری انرژی است که در صورت تقسیم کردن اش بین 4 نفر، مقدار کالری دریافتی 200 کیلوکالری خواهد بود. از آنجا که این غذا به همراه نان یا برنج میل می گردد، مقدار کالری دریافتی آن به 400 کیلوکالری هم خواهد رسید.

مواد لازم (برای 4 نفر)

گوشت گوسفند

250 گرم

250 کیلو کالری

هویج

1 لیوان

25 کیلوکالری

پیازچه

1 لیوان

25 کیلوکالری

قارچ

2 لیوان

40 کیلوکالری

فلفل دلمه ای قرمز

1 لیوان

25 کیلوکالری

کنجد و بادام زمینی

دو قاشق غذاخوری

90 کیلوکالری

روغن کنجد

3 قاشق غذاخوری

270 کیلوکالری

سس سویا

2 قاشق غذاخوری

صفر

پودر سیر

1 قاشق چای خوری

صفر

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و تخم گشهم

به مقدار دلخواه

صفر

طرز تهیه

ابتدا گوشت را به صورت باریک برش دهید. برای این کار، آن را به مدت 20 دقیقه در فریزر قرار دهید تا بهتر بتوانید آن را قطعه قطعه کنید. سبزیجات را هم به صورت باریک برش دهید و سپس با گوشت مخلوط نموده و به یاری سیر، سس سویا، یک قاشق غذاخوری روغن کنجد و ادویه های یاد شده به آنها طعم بدهید. در نهایت، آنها را در سیخ چوبی بکشید و البته در لابه لای گوشت ها، سبزیجات بگذارید. سپس سیخ های را در یک ماهی تابه چدنی با کمی روغن کنجد سرخ کنید و هنگام سرو، روی آنها کنجد و بادام زمینی بپاشید.

خواص گوشت گوسفند

یکی از منابع پروتئینی با کیفیت عالی اما دارای اسیدهای چرب اشباع است. به همین علت این گوشت لذیذتر بوده و برای انواع کباب ها از آن بیشتر استفاده می گردد. جالب است بدانید مطالعات نشان داده اند که در هر 100 گرم از این گوشت 21 گرم پروتئین وجود دارد. همان ماده مغذی که برای فعالیت سیستم دفاعی بدن، ساخت عضلات و حتی فراوری انواع آنزیم ها و هورمون ها به کار می رود. ضمناً، مصرف مرتب این ماده غذایی برای کسانی که به بی اشتهایی دچارند، توصیه می گردد زیرا این عارضه را در آنها فرو می نشاند، به خصوص در بچه ها و سالمندان که بیش از همه احتمال بروز این مشکل در آنها دیده می گردد. نکته دیگر درباره مصرف گوشت قرمز مقدار روی آن است (4 میلی گرم در هر 100 گرم گوشت). می دانید که این ماده معدنی خاصیت آنتی اکسیدانی داشته، به عملکرد قوی سیستم های دفاعی یاری می نماید و در ساخت بسیاری از هورمون ها و آنزیم ها دخیل است.

خواص پیازچه

یکی از اعضای خانواده پیاز، پیازچه است که ارزش بسیاری را در مقایسه با خود پیاز دارد؛ به این ترتیب که در هر 100 گرم از آن 260 میلی گرم پتاسیم وجود دارد، یعنی بیش از پیاز تازه، پس کسانی که به فشار خون بالا دچارند بهتر است پیازچه را میل نمایند. نکته دیگر درباره این سبزی مقدار اسید فولیک و ویتامین C آن است، به خصوص اگر زیاد حرارت نبیند. به این ترتیب ویتامین های بیشتری حفظ خواهند شد. نکته بعدی اینکه پیازچه در مقایسه با پیاز کالری کمتری دارد، بنابراین توصیه می گردد افرادی که تمایل به قصد کاهش وزن دارند از این سبزی بیشتر استفاده نمایند. البته همین جا باید اضافه کنیم که همه سبزی ها از جمله مواد غذایی کم کالری محسوب می شوند اما بعضی در مقایسه با سایرین، به علت فیبر بیشتری که دارند، کم کالری ترند.

خواص قارچ

این سبزی کم کالری، از منابع مس به شمار میرود؛ به طوری که با خوردن 5 عدد قارچ میانه 50 درصد از احتیاج روزانه به این ماده معدنی رفع خواهد شد. می دانید تأمین احتیاج به مس چه فوایدی را در پی دارد؟ مطالعات نشان داده اند که دریافت به مقدار این ماده مغذی در فراوری انرژی دخیل بوده، به ساخت ملانین در پوست یاری می نماید، خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و موجب ساخت کلاژن و الاستین می گردد. از آنجا که سیگاری ها، کسانی که در هوای آلوده زندگی می نمایند و آنهایی که دچار اختلالات گوارشی مانند التهاب روده هستند، بیشتر امکان دارد که به کمبود این ماده معدنی دچار شوند، بنابراین مصرف این سبزی به اسم منبع مس می تواند یک عادت غذایی مناسب برایشان تلقی گردد.

همراه این غذا

اگر می خواهید این غذا را با نان میل کنید، حتماً نان تان از نوع سبوس دار باشد. به علاوه، همراه شدن آن با دوغ کم نمک و کم چرب می تواند وعده غذایی تان را با ورود لبنیات کامل تر کند. البته خوردن یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه و یا یک کاسه ماستی که با یک عدد کدو سبز و کمی جوانه گندم مخلوط شده است هم از پیشنهادهای ما به شماست.

اگراضافه وزن دارید

در کل، این غذا برای شما یک گزینه مناسب است اما اگر می خواهید مقدار کالری دریافتی تان را کمتر کنید، می توانید در لابه لای برش های گوشت، تکه های سینه مرغ هم قرار داده و از سبزیجات بیشتری بهره ببرید. ضمناً سیخ های تان را در سینی فر (بدون روغن) کباب نموده و از افزودن کنجد و بادام زمینی هم صرف نظر کنید.

اگرکم خونی دارید

توصیه ما به شما تهیه این غذا با کمی تغییر است؛ به این ترتیب که در لابه لای گوشت، تکه های جگر قرار دهید و حتماً از سبزیجاتی مانند هویج، کلم بروکلی و فلفل دلمه ای بهره ببرید تا جذب آهن تان افزایش می یابد. توصیه دیگر، خوردن این غذا به همراه یک لیوان آب پرتقال تازه است تا از این طریق مقدار ورودی آهن چند برابر گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "تحلیل کباب چوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل کباب چوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید