خبر خوش برای معلولان عاشق سفر

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، خبرنگاران : دبیر میز ملی گردشگری دسترس پذیر با بیان اینکه برای نخستین بار وزارت میراث فرهنگی، فعالیت در زمینه معلولان را به افراد توان یاب سپرده، از شروع آموزش و ارتقای دانش راهنمایان گردشگری اطلاع داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اسماعیل شیخ قرایی دبیر میز ملی گردشگری دسترس پذیر (سالمندان و افراد توان یاب) مهم ترین هدف تشکیل این میز را تسهیل امور گردشگری برای افراد توان یاب و سالمندان مطرح کرد و گفت: این میز در سطح ملی تشکیل و تا کنون سه جلسه برگزار شده است. در آینده نزدیک نیز در تمامی استان های کشور میزهای استانی گردشگری دسترس پذیر (سالمندان و افراد توان یاب) تشکیل می گردد.

خبر خوش برای معلولان عاشق سفر

او با بیان اینکه برای نخستین بار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کار را به افراد توان یاب سپرده است، ادامه داد: بدون اغراق و بزرگ نمایی، این تعامل ایجاد شده را باید نقطه عطفی برای افراد توان یاب و سالمند دانست، البته در دوره های گذشته اقداماتی صورت گرفته بود، اما هیچیک به مرحله عملیاتی نرسیده بود.

شیخ قرایی با اشاره به روز موزه و معلولیت در امسال اظهار داشت: امسال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اجرای پاراتور بخش نامه ای را به تمامی استان ها ابلاغ کرد و برای اولین بار هم زمان با اجرای پاراتور در مجموعه سعدآباد در 12 استان کشور، پاراتور موزه گردی را اجرا کرد که اتفاقی مثال زدنی بود.

دبیر میز ملی گردشگری دسترس پذیر درباره کارهای شروع شده به وسیله اعضای این میز، بیان نمود: هر ایده ای که ما مطرح می کنیم از سوی مسئولان شنیده و بر اساس مطالبات مطرح شده راهکارها و سیاست گذاری ها انجام می گردد.

او با اشاره به اینکه در کوشش برای برطرف موانع هستیم، ادامه داد: ایده ها در راستای مناسب سازی محیط و فضاهای گردشگری برای این جامعه هدف مطرح شده و هدفمان این است تمامی امور سفر از حمل و نقل تا رزرو اقامتگاه و حضور در تفرجگاه ها به سهولت و بدون استرس انجام گردد.

مدیرعامل انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس درباره ساختار و اعضای میز گردشگری دسترس پذیر، شرح داد: براساس ساختار تهیه شده برای فعالیت این میز، بخش دولتی نقش تسهیل گری و راهنمایی امور را برعهده دارد و مدیریت امور اجرایی با بخش خصوصی است. بعلاوه فعالان و انجمن های خصوصی حوزه سالمندان، افراد توان یاب و انجمن های تخصصی گردشگری از جمله دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان، هتل داران و بوم گردی ها عضو هستند.

او به ارتقای سطح آموزشی و دانش راهنمایان گردشگری در راستای برنامه ریزی و ارائه خدمات براساس احتیاج این افراد اشاره نمود و اضافه نمود: برگزاری پاراتورهای آشناسازی را مد نظر داریم و به زودی پاراتوری را در مجموعه میراث جهانی گلستان و اصفهان برگزار می کنیم.

شیخ قرایی با بیان اینکه اجرای پاراتور موجب نشاط، افزایش امید به زندگی و ایجاد بالندگی در افراد توان یاب و سالمند می گردد، بیان نمود: برای اولین بار پاراتور در فروردین ماه سال 92 اجرا شد و تا کنون 27 پارتور درون شهری و برون شهری برگزار شده است. این کار نه فقط به علت سرگرمی و تفرج بلکه با نگاه درمانگری و توانمندسازی افراد توان یاب و سالمندان انجام می گردد.

دبیر میز ملی گردشگری دسترس پذیر توضیح داد: به مناسبت روز جهانی نابینایان و در راستای آشنایی بچه ها با این افراد و نحوه برخور با آنها، برنامه ای را برای حضور افراد نابینای پیروز در مدارس مقطع ابتدایی ترتیب داده ایم که درباره مباحث مربوط به اوقات فراغت صحبت نمایند.

او بعلاوه به برگزاری جشنواره کاریکاتور با موضوع موزه، گردشگری و افراد دارای معلولیت در دهم آبان ماه اشاره نمود و گفت: هدف از برگزاری این جشنواره طرح مسائل افراد توان یاب در موزه ها به وسیله کاریکاتوریست ها ست، آثار در غرفه میز گردشگری دسترس پذیز در نمایشگاه گردشگری امسال نمایش داده می گردد.

او در سرانجام با تاکید بر اینکه تمامی مسئولان در بازدید از اماکن مختلف کشور باید موضوع مناسب سازی برای افراد توان یاب را مدنظر قرار دهند، متذکر شد: در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت تنها پنج درصد مراکز سرگرمیی و موزه ها مناسب سازی شده اند، درصورتی که مناسب سازی در کشور انجام گردد نه تنها افراد توان یاب بلکه تمامی آحاد جامعه از آن بهره مند می شوند

منبع: توریسم آنلاین

به "خبر خوش برای معلولان عاشق سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر خوش برای معلولان عاشق سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید