دانشگاه ها برای ارتقای کیفیت آموزش در سال 99 چه برنامه ای دارند؟
به گزارش وبلاگ فیروزآباد، با توجه به اهمیت ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه ها، بر آن شدیم تا به بررسی برنامه های معاونان آموزشی دانشگاه ها برای دست یابی به این هدف بپردازیم.

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ فیروزآباد، کیفیت در آموزش عالی یک نقطه ثابت و ایستا نیست؛ بلکه یک حرکت و یک هدف استراتژیک و وظیفه اسلامی برای برون رفت از مسائل عدیده کشوری به شمار می آید. به همین دلیل مهم ترین مسئله پیش روی دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی بحث ارتقای کیفیت در تمام حوزه های سازمانی خواهد بود.
طبق روال هر ساله تمام دستگاه های اجرایی از وزارت علوم گرفته تا نهاد های دیگر برای ارتقای کیفیت بخش های مختلف خود در حوزه های آموزشی، پژوهشی، علمی، فرهنگی و... به برنامه ریزی بلند مدت می پردازند. معاونت آموزشی در دانشگاه ها نیز بخش مهمی از این فرایند را به عهده دارد به همین منظور و با توجه به شیوع ویروس کرونا و تغییر در فرایند آموزشی دانشگاه ها به بررسی فعالیت معاونت های آموزشی دانشگاه ها برای ارتقاء کیفیت در سال 99 پرداختیم.
دانشگاه خوارزمی
محمد حسین عبداللهی، معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی بیان نمود: افزایش کیفیت دوره ها، بهبود نسبت استاد به دانشجو، تولید مقالات مهارتی، توسعه روابط بین المللی با توجه به فضای دیپلماسی علمی یا عمومی کشور، دقت در ظرفیت پذیرش دانشجو را خواهیم داشت. با توجه به اینکه برخی رشته گرایش ها به صورت پراکنده در کرج و تهران ارائه می شوند سعی داریم با هم فکری اعضای هیئت علمی و مطالعات جدی که طی 10 سال گذشته انجام داده ایم، محل استقرار دانشکده را با توجه به ظرفیت فضای فیزیکی در یک مکان مشخص قرار دهیم. همچنین ساختار اداری مستقلی را در پردیس های کرج و تهران برپا می کنیم تا با فعالیت متمرکز کیفیت را افزایش دهند.
برخی دیگر از دانشگاه ها در صدد افزایش رشته های پرکاربرد برآمدند و به همین دلیل رشته های تحصیلی کم متقاضی و صرفا بدون بازار کار را از چرخه تحصیلی دانشجویان خود حذف کردند تا بتوانند صدور مدارک بدون پشتوانه را بیش از پیش تقلیل دهند.
دانشگاه فنی حرفه ای
غلامرضا کیانی، معاون آموزشی دانشگاه فنی حرفه ای بیان نمود: قصد داریم پروژه ها و کارآموزی ها را هدفمندتر و حدود 50 برنامه درسی را به روزرسانی کنیم. بالغ بر دو هزار رشته مقطع محل در این دانشگاه وجود دارد، قصد داریم رشته های جدید را جایگزین رشته هایی کنیم که از بازار کار مطلوبی برخوردار نیستند. با توجه به اینکه در سال 98 ظرفیت پذیرش دانشجو در 200 رشته را به صفر رسانده ایم، در ترم جدید به پذیرش دانشجو در 200 رشته جدید خواهیم پرداخت. همچنین در جهت تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه فنی حرفه ای نیز قدم های خوبی برداشته ایم ان شاء الله در سال 99 با قدرت آزمایشگاه ها را تجهیز می کنیم.
دانشگاه جامع علمی کاربردی
مختار جلالی جوران، معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان نمود: در زمینه ماموریت گرا کردن مراکز علمی کاربردی گام های بلندی برداشته است؛ به طوری که اکنون در قالب خوشه شغلی هر مرکز به صورت جداگانه در حوزه صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر به فعالیت می پردازد. همچنین با ساماندهی مدرسین، تدریس مدرسین بدون کد را ممنوع کرده ایم. با ایجاد زیر ساخت های لازم از 17 فروردین برای تمام مراکز دانشگاه علمی کاربردی سیستم آموزش مجازی راه اندازی شد تقریبا تمام این مراکزی که دارای زیرساخت نبودند، شرایط برگزاری کلاس های آفلاین و در مواردی هم با تشخیص استاد به صورت آنلاین و برخط را پیدا کردند.
دانشگاه هایی هم در این عرصه وجود داشتند که تمام هم و غم خود را آموزش مجازی می دانستند به طوری که اولویت خود در ارتقاء کیفیت آموزش دانشگاه را جز در این عرصه نمی دیدند.
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
علی اشرفی زاده معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر بیان نمود: تمرکز اصلی ما در حال حاضر برگزاری کلاس های مجازی است به همین منظور تسهیلاتی از جمله اعطای مرخصی بدون احتساب سنوات، عدم دریافت شهریه از دانشجویانی که به دلیل ویروس کرونا و نبود شرایط حضور در کلاس های مجازی، پیروز به گذراندن ترم نشده اند را در نظر گرفته ایم. همچنین همه دانشجویان در مقطع کارشناسی صرف نظر از کف واحد ها اجازه حذف دو درس را تا آخر اردیبهشت دارند. این امکان برای دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی نیز با حذف یک درس امکان پذیر شد.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سید محمد حسین کریمیان، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امیرکبیر بیان نمود: با توجه به پتانسیل و ظرفیت های موجود گرایش های جدیدی را در مقطع ارشد و دکتری خواهیم داشت. راه اندازی دوره های کارورزی در مقطع کارشناسی را نیز در دستور کارخود قرار داده ایم. همچنین جذب هیات علمی کیفی در سال 99 را خواهیم داشت.
هوشمندسازی دانشگاه ها نیز از دیگر مسائلی است که موسسات آموزش عالی از دیرباز در جهت تحقق آن به برنامه ریزی می پردازند به طوری که پس از فراهم سازی شرایط در آن گام برداشته و کیفیت آموزش خود را برپایه آن ارتقاء می دهند.
دانشگاه علم و صنعت
ابوالفضل واحدی، معاون آموزش دانشگاه علم و صنعت بیان نمود: نظام ارزیابی و امتیاز آموزشی اعضای هیئت علمی را که شامل 44 شاخص می شود را در 9 بند تنظیم کرده ایم که در سال 99 آن را اتقاء خواهیم داد. با توجه به شیوع ویروس کرونا ما در زمینه آموزش الکترونیک گام خوبی برداشته ایم به طوری که اکنون بیشتر اساتید دانشگاه علم و صنعت به آموزش الکترونیک روی آورده اند و از این بستر استفاده می کنند. این مسئله باعث شده است تا محتوای آموزشی بروزرسانی شود و روش های نوین آموزشی در دستور کار قرار گیرد. استفاده از خدمات و امکانات مکانیزه و نرم افزاری برای هوشمندسازی دانشگاه ها بسیار حائز اهمیت است. قصد داریم در سال 99 در این راستا حرکت کنیم به همین منظور برنامه ریزی سرفصل های درسی آن را انجام داده ایم.
منبع: خبرگزاری دانشجو