دریاچه شهیون ؛ مروارید دزفول

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، ایران، کشوری چهارفصل است که در هر نقطه آن جاذبه های دیدنی و شگفتی های خارق العاده ای وجود دارد. هر یک از این زیبایی ها با گیرایی خیره کننده ای در جای جای کشور قرار گرفته است و کافیست چند دقیقه ای را با خبرنگاران همراه شوید تا بتوانید به آنجا سفر کنید. دزفول، از شهرهای تاریخی و کهن استان خوزستان است که به علت جاذبه های طبیعی اش معروف شده است. منطقه زیبا و سرسبزی که جان تازه ای به آدم می بخشد و گرمای آفتابش، گرمی لبخند جنوبی ها را زیر پوست می دواند. یکی از زیبایی های موجود در این منطقه، دریاچه شهیون است که در 15 کیلومتری شمال غربی دزفول قرار گرفته است. منطقه شهیون از توابع شهر دزفول است که از طریق جاده ای آسفالته از دزفول جدا شده و مسافت آن تا شهر دزفول در حدود 75 کیلومتر است. این به دریاچه سد دز نیز معروف است و به عنوان یکی از زیباترین دریاچه های ایران شناخته می گردد.

دریاچه شهیون ؛ مروارید دزفول

دریاچه شهیون ؛ شهزاده دزفول

چشمه ها و طبیعت اطراف دریاچه شهیون

دریاچه شهیون ، از زیباترین دریاچه های منطقه شمال غرب دزفول، با مساحتی در حدود 6 هزار هکتار و عمق زیاد (در بعضی منطقه ها 50 متر)، در این استان خوزستان واقع شده است. کوهپایه ها، دره های آبرفتی و چشمه های واقع در منطقه شهیون، در بیشتر ایام سال پر آب هستند و به همین علت جلوه و زیبایی خاصی را به این ناحیه بخشیده اند. هر ساله گردشگران زیادی در فصول خنک تر سال، این ناحیه را به عنوان مقصد خود انتخاب می نمایند.

نزدیک بودن منطقه شهیون به کوه های زاگرس در شمال و جلگه گرم خوزستان در جنوب، آب و هوای معتدلی را برای این منطقه به ارمغان آورده . لازم به ذکر است که منطقه شهیون پشت دو کوه شاداب و تنگوان واقع شده است که منظره بی نظیری را برای این منطقه ایجاد نموده است.

دریاچه شهیون که نام دیگر آن دریاچه رود دز است، در 23 کیلومتری شمال شرق اندیمشک و در نزدیکی روستایی به نام پامنار واقع شده است که زینت بخش این ناحیه است. آب دریاچه شهیون از ارتفاعات اراک و الگودرز سرچشمه می گیرد و پس از عبور از رشته کوه های زاگرس و دریافت ریز آبه ها به این دریاچه می ریزد.

جاذبه های دریاچه شهیون

دریاچه شهیون با وسعتی 6 هزار هکتاری، میزبان چند جزیره کوچک و بزرگ در دل خود است که هر یک از آن ها با انبوهی از درختان کنار، بادام کوهی، کلخنگ و بیدمجنون پوشیده شده و منظره زیبایی را پدید آورده اند. بعلاوه وجود این پوشش گیاهی موجب شده تا ریه های تنفسی جزیره هوای مطبوعی را ایجاد کند.

جزیره بزرگی که در وسط دریاچه واقع شده است، با مساحتی در حدود 60 هزار مترمربع، انواع مختلفی از حیوانات را در خود جای داده است. حیات وحش زیبا و کم نظیر این جزیره، شامل حیواناتی همانند روباه، خرگوش و پرندگانی مانند تیهو، کبک و انواع پرندگان دریایی است. باید گفت در منطقه های از این جزیره، که رفت و آمد به سختی صورت می گیرد، پلنگ نیز دیده شده است.

دریاچه شهیون و تفریحات گردشگری

تفریحات دریاچه شهیون

این دریاچه به علت موقیعیت جغرافیایی مناسب و آب و هوای معتدلش، امکان انواع ورزش های آبی را فراهم نموده است. از جمله تفریحاتی که امکان انجام آن در دریاچه شهیون فراهم است، می توان از اسکی، قایقرانی، شنا و پرش از روی صخره های جزیره به درون دریاچه نام برد.

امکان ماهی گیری نیز در این دریاچه وجود دارد و برای آن دسته از افرادی که علاقه مند به ماهیگیری و خوردن غذاهای دریایی هستند، مناسب است. گردشگران می توانند پس از ماهیگیری، آن ر همانجا کباب کره و نوش جان نمایند.

ماهی قزل آلا در دریاچه شهیون به آسانی یافت می گردد و می توان از این مورد، به عنوان یکی از شگفتی های این دریاچه نام برد؛ چرا که دریاچه شهیون در منطقه گرراستای خوزستان واقع شده است و ماهی قزل آلا یک ماهی سردآبی است!

آب دریاچه به این علت وسعت زیاد و عمق های متفاوت در هر ناحیه، دمای گوناگونی را در آب تجربه می نماید. این تفاوت دمای آب به این علت است که جریان های خنک فصلی از ارتفاعات مختلف وارد منطقه می گردد و از طرف دیگرچشمه های آب زیرزمینی در منطقه های از دریاچه می جوشند و دمای آب آن ناحیه را کاهش می دهند. همین موقعیت دمایی و خنکی آب، مکان مناسبی را برای زیست ماهی قزل آلا پدید می آورد.

از دیگر شگفتی های این منطقه نیز می توان به درخت نخلی اشاره نمود که در حدود نیم قرن پیش به طور کامل به زیر آب رفته بود و اکنون دو-سه سالی است که سر از آب بیرون آورده!

راستایابی

راستا رسیدن به دریاچه شهیون

از جاده شهیون تا نزدیک دریاچه، راستای را باید پیمود، امام نکته مثبت درباره آن آسفالته بودن این جاده و وجود پارکینگ مناسب برای افراد است. بعلاوه در این منطقه، محوطه ای پوشیده از قایق های تفریحی وجود دارد که علاقه مندان به قایقرانی می توانند آن ها را کرایه نمایند و به دل دریاچه بزنند.

برترین راه برای رفتن به دریاچه شهیون ، راه هوایی به دزفول یا سفری هیجان انگیز با قطار به اندیمشک است. از این دو منطقه نیز می توان با خودرو جاده های موجود به دریاچه شهیون رسید.

اگر می خواهید به این منطقه سفر کنید، برترین زمان آن، فصول سرد سال است. چراکه این منطقه تابستان های گرم و زمستان های مطبوع و معتدلی را داراست. یادتان باشد که برای تماشا دریاچه شهیون ، یک دوربین عکاسی، یک قلاب ماهیگیری و لباس مخصوص شنا به همراه داشته باشید تا هم از طبیعت بکر و بی نظیرش عکس هایی به یادگار بگیرید و هم از تفریحات آبی آن استفاده کنید. برای سفر به این منطقه نقشه راهنما را هم همراه خودتان داشته باشید تا راستایابی برایتان آسانتر سود.

برای اقامت در این منطقه هم می توانید در روستای پامنار بمانید و هم از شب های پرستاره و سکوت دلچسب روستا استفاده کنید و هم با بومی های منطقه و به اصطلاح جنوبی های خونگرم گپ وگفت کنید. بدون شک سفر به این منطقه، از لذتبخش ترین و خاطره انگیزترین سفرهایتان خواهد شد.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "دریاچه شهیون ؛ مروارید دزفول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه شهیون ؛ مروارید دزفول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید