روزشمار: 2 اردیبهشت؛ زادروز شهر رُم

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، تاریخ رم را معمولاً از 21 آوریل 753 پیش از میلاد، تاریخ سنتی بنیان گذاری شهر رم تا 4 سپتامبر 476، یعنی تاریخ برکناری رومولوس آگوستولوس آخرین امپراطور رم غربی در نظر می گیرند.

روزشمار: 2 اردیبهشت؛ زادروز شهر رُم

رُم مرکز کشور ایتالیا، بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر این کشور و همچنین مرکز ناحیه لاتزیو است. 21 آوریل زادروز شهر رم است.

تاریخ رم با افسانه شروع می شود. انیید، یکی از بازماندگان شهر تروا در آن جنگ افسانه ای، به سرزمین ایتالیای امروزی می آید. طبق افسانه ها، شهر رم از طریق دو برادر دوقلو به نام های رِموس و رُمولوس ساخته شده و بنای آن 21 آوریل سال 753 پیش از میلاد به اتمام رسیده بود. همین افسانه ها حکایت دارد که رمولوس در همان روز 21 آوریل، برادرش رموس را کشت و دو روز بعد خود را حکمران شهر اعلام داشت. شهر رم در منطقه مسکونی لاتیوم ساخته شد و نخستین ساکنان آن لاتین ها بودند ولی رمولوس که تا سال 717 پیش از میلاد زنده بود و 36 سال بر رم حکومت کرد به مهاجران یونانی که در جنوب و جنوب شرقی شبه جزیره ایتالیا سکونت داشتند اجازه داد که به رم مهاجرت کنند. وی بعدا اصول دمکراسی را از یونانی های مهاجر فرا گرفت و برای اداره شهر رم، یک شورای انتخابی به وجود آورد که بعدا که رم با تسخیر سایر منطقه ها به صورت کشوری بزرگ در آمد. این شورا سنای رم نام گرفت.

گفته شده است که پدر رموس و رمولوس از شهری به نام آمستردام به کنار رود تیبر در لاتیوم مهاجرت کرده بود. ولی روشن نیست که این آمستردام در کجا واقع بود.

این افسانه، خالی از حقیقت هم نیست. بنیان گذاران شهر رم، مردمانی غیر از ساکنان بومی سرزمین ایتالیا بودند که امروزه قوم و تمدن شان به نام اتروسکانی شناخته می شود. آن طور که محققان حدس می زنند، کسانی از بابل یا الهام گرفته از تمدن بابل بودند که به رم آمدند و شهرنشینی را به آن سرزمین آوردند.

تاریخ رم، شامل سه دوره شروعین و جمهوری، امپراتوری، و افول و سقوط امپراتوری است.

در دوره طلایی یعنی 27 پیش از میلاد تا 192 میلادی رمی ها به همسایگی امپراتوری ایران رسیدند و رم از شهری آجری به شهری از مرمر تبدیل شد. تمام ادیبان و فیلسوفان مهم رم در این دوره زندگی می کردند و بیشتر داستان های رم باستان، مربوط به این دوران است.

آخرین امپراطور رم، پسربچه ای به نام رمولوس اگوستوس بود. ادووآکر، پسر ادکون، وزیر ایتالیا با تهاجم به رم، به سادگی در سال 476 میلادی او را از پادشاهی خلع و خاتمه امپراتوری رم را گفت. او دستور داد از آن به بعد، آن سرزمین را ایتالیا بخوانند.

در همین روز:

1. پیدایش رم (753 پیش از میلاد)

2. تولد هیپولیت تِن مورخ و ادیب معروف فرانسوی (1828 میلادی)

3. درگذشت معروفترین خلبان جنگنده سه باله (1918 میلادی)

4. درگذشت اقبال لاهوری فیلسوف و شاعر هندی (1938 میلادی)

5. درگذشت سهراب سپهری شاعر و نقاش ایرانی (1980 میلادی)

منبع: کجارو

به "روزشمار: 2 اردیبهشت؛ زادروز شهر رُم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 2 اردیبهشت؛ زادروز شهر رُم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید