فریب آرامش قبل از طوفان را نخورید!

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، خبرنگاران/کرمانشاه همه چیز آرام است و هیچ مسئله ای نیست، اما خیلی وقت ها بیخود و بی دلیل خسته شده یا ضعف می روید. بعضی مواقع هم اشتهایی برای خوردن غذا ندارید و وزنتان به تدریج پایین می آید. گاهی اوقات هم سرگیجه و حالت تهوع سراغتان می آید و اگر به همه اینها درد در سمت راست بخش بالای شکم هم اضافه گردد، می توان گفت شما در مرحله آرامش قبل از طوفان قرار دارید!

فریب آرامش قبل از طوفان را نخورید!

بعد از این مرحله به ظاهر آرام، کم کم رنگ چشمانتان به زردی می زند و شکمتان پُر از آب می گردد و احساس خارش دائمی پیدا می کنید و وزنتان هم بالا رفته و دچار فراموشی و سردرگُمی می شوید و شروع این علائم یعنی شروع طوفان کبد چرب!

آمارها عجیب و باورنکردنی است، اما باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که کبد نیمی از ما ایرانی ها چرب است! بیماری خطرناکی که می تواند آرام و بی سرو صدا منتهی به سیروز کبدی یا سرطان کبد گردد.

حالا در کنار افزایش شیوع این بیماری، سن ابتلا به آن هم کاهش چشمگیری داشته و آنطور که یک کارشناس تغذیه می گوید بعضا این بیماری در بچه ها زیر 10 سال هم مشاهده شده است.

علی اشرف رشیدی در گفت و گو با وبلاگ فیروزآباد، با بیان اینکه کبد چرب حالتی از تجمع چربی در سلولهای کبدی است، گفت: این عارضه به سه دسته تقسیم بندی می گردد و به عبارتی سه نوع کبد چرب داریم که عبارتند از کبد چرب الکلی که بیشتر در اروپا و آمریکا شایع است، کبد چرب غیرالکلی که عمدتا در ایران وجود دارد و نیز کبد چرب بارداری که موارد ابتلا به آن اندک است.

وی اضافه نمود: زمانی که میزان چربی کبد بیش از پنج تا 10 درصد وزن آن باشد، عارضه کبد چرب بروز پیدا می نماید.

رشیدی عوامل مختلفی را در بروز کبد چرب موثر دانست و اضافه نمود: یکی از عوامل مهم بحث چاقی است، طوری که در 70 درصد مبتلایان کبد چرب چاقی و اضافه وزن وجود دارد.

این کارشناس تغذیه همچنین دیابت، کم کاری تیروئید، مصرف بعضی داروها بویژه داروهای استروئیدی و کورتون و نیز مصرف مواد نیروزای غیرمجاز را از علل مهم و زمینه ساز ابتلا به کبد چرب عنوان نمود و اضافه نمود: همچنین تغذیه نامناسب و بویژه مصرف بسیار آب یخ هم می تواند زمینه ساز ابتلا به کبد چرب گردد.

رشیدی گفت: مصرف الکل هم به عنوان یکی از دلایل مهم ابتلا به کبد چرب مطرح است که عمدتا موجب کبد چرب الکلی می گردد که در اروپا و آمریکا بسیار شایع است.

وی یادآور شد: افرادی که کلسترول و تری گلیسیرید خون بالایی دارند و نیز افرادی که مبتلا به سندرم متابولیک و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک بوده و یا تیرویئد کم کار داشته و یا مبتلا به دیابت هستند، همگی جزو گروه های در معرض خطر ابتلا به کبد چرب محسوب می شوند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه عارضه کبد چرب بی علامت است، گفت: تنها در موارد حاد این بیماری، خستگی، درد در قسمت بالای شکم، تورم شکم، بزرگ شدن عروق خونی زیر پوست، قرمز شدن کف دست، زرد شدن سفیدی چشم، نفخ، سوء هاضمه، کاهش ناگهانی وزن، سفید شدن زبان، تعریق زیاد و سیاه شدن دور چشم بروز پیدا می نماید.

وی اضافه نمود: کبد چرب طی فرآیند طولانی مدت در افراد ایجاد می گردد و چهار مرحله دارد که در نهایت کار می تواند به سیروز کبدی یا همان نارسایی کبدی منجر شده و فرد مجبور به انجام پیوند کبد گردد.

رشیدی با هشدار نسبت به کاهش سن ابتلا به کبد چرب گفت: بطور معمول این عارضه در سنین بین 40 تا 60 سالگی بروز پیدا می نماید، اما متاسفانه شاهدیم بعضا موارد ابتلا به این بیماری به سنین کمتر از 10 سال رسیده و همه اینها نشان از سبک زندگی غلط و تغذیه نامناسب و کم تحرکی در افراد جامعه است.

وی اضافه نمود: متاسفانه بیشتر بچه ها و نوجوانان به مصرف فست فود و غذاهای با کالری بالا روی آورده و عادت نموده اند و از طرفی به شدت کم تحرک شده اند و همین ها موجب شده تا امروز شاهد بروز کبد چرب در بچه ها باشیم.

رشیدی بر پیشگیری از ابتلا به کبد چرب تاکید نمود واضافه نمود: کبد چرب همانطور که به راحتی به وجود نمی آید، به راحتی هم از بین نمی رود و بهترین راه پیشگیری از بروز این عارضه است.

وی با تاکید بر نقش تغذیه مناسب در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب گفت: شکر و قند بیشتر از چربی ها در ابتلا به کبد چرب نقش دارند و بهتر است افراد از مصرف این مواد تا حد امکان خودداری نمایند. افراد همچنین باید مصرف گوشت قرمز را کاهش داده و از نان های سبوس دار در برنامه غذایی استفاده کرد.

رشیدی توضیح داد: همچنین افراد باید از مصرف نوشابه های گازدار خودداری نموده و به هیچ عنوان مایعات سرد استفاده ننمایند.

وی اضافه نمود: نوشیدن آب یخ و یا استفاده از مایعات همراه غذا همگی زمینه ساز ابتلا به کبد چرب است که افراد باید از این عادات بد غذایی پرهیز نمایند و توصیه بر این است افراد همواره از آب ولرم برای نوشیدن استفاده نمایند.

وی بر کاهش مصرف نمک هم تاکید نمود واضافه نمود: افراد بهتر است ماهی را به برنامه غذایی خود اضافه نمایند و در میان انواع ماهی نوع قزل آلای آن از همه بهتر است.

رشیدی مصرف روغن زیتون را عاملی در جهت کاهش چربی خون دانست و توصیه کرد: افراد از این روغن در تهیه سالاد و همراه با صرف سایر مواد غذایی استفاده نمایند.

این کارشناس تغذیه بر مصرف سیب و زردآلو و گردو تاکید نمود و اضافه نمود: این میوه ها برای کاهش چربی کبد موثر است، اما در مصرف آنها هم نباید زیاده روی گردد، چرا که نتیجه معکوس می دهد و علاوه بر این باید از صرف هرگونه میوه بعد از غذا بطور جد خودداری کرد، چرا که کبد را به شدت چرب می نماید.

رشیدی مصرف سیر را برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب بسیار موثر دانست و اضافه نمود: زردچوبه و بلغور جو هم تاثیر مثبتی در این زمینه دارند که مصرف آنها نیز توصیه می گردد.

وی اضافه نمود: در کنار تغذیه مناسب، انجام ورزش و داشتن تحرک بدنی برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب توصیه می گردد و انجام 45 دقیقه ورزش به مدت پنج روز در هفته بسیار مناسب است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فریب آرامش قبل از طوفان را نخورید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فریب آرامش قبل از طوفان را نخورید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید