برترین جوراب، چه جورابی است؟

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، در هر پا حدود 250 هزار غده عرق وجود دارد، بنابراین پا محل عرق کردن است که این عرق کردن در بعضی کاملا معمولی و در بعضی دیگر مشکل ساز است. گاهی افراد از بوی بد عرق پا شاکی هستند، عده دیگری هم به ویژه آنها که سابقه خانوادگی تعریق بیش از حد کف دست و پا دارند، از خیس شدن کف پاها و جوراب هایشان در بعضی شرایط مانند

برترین جوراب، چه جورابی است؟

برترین جوراب، چه جورابی است؟

جوراب از منظر سلامت در مصاحبه با دکتر بهروز باریک بین

در هر پا حدود 250 هزار غده عرق وجود دارد، بنابراین پا محل عرق کردن است که این عرق کردن در برخی کاملا معمولی و در برخی دیگر مشکل ساز است. گاهی افراد از بوی بد عرق پا شاکی هستند، عده دیگری هم به ویژه آنها که سابقه خانوادگی تعریق بیش از حد کف دست و پا دارند، از خیس شدن کف پاها و جوراب هایشان در برخی شرایط مانند استرس یا ورزش شاکی هستند. در این مواقع، جوراب پوشیدن موجب جذب و تبخیر بیشتر عرق در تماس با هوا می گردد. در شرایط آب و هوایی سرد، جوراب به حفظ رطوبت پاها یاری نموده و خطر یخ زدگی را کاهش می دهد. از دیدگاه دکتر بهروز باریک بین، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فلسفه پوشیدن جوراب، حرکت آسان پاها در کفش، گرم نگه داشتن پا، وسیله ای برای زیبایی و مد، تمیز نگه داشتن و راحتی پا و پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری های پوستی است. این متخصص پوست، در ادامه به برخی از سوالات رایج مردم در رابطه با جوراب پوشیدن پاسخ داده است.

آقای دکتر! از منظر سلامت، بهتر است چه جورابی بپوشیم؟

افراد باید جوراب متناسب با سایز پای خود را انتخاب نمایند. جوراب های تنگ و گشاد هر دو دردسر آفرین هستند. به طور کلی برترین جنس برای جوراب، نخ است چرا که قابلیت جذب رطوبت و عرق پا و تبادل هوا از طریق جوراب نخی، داخل کفش بهتر صورت می گیرد. البته بسته به شرایط، برای مثال در فصل زمستان و در نقاط سردسیر پوشیدن جوراب هایی با جنس گرم تر مانند جوراب هایی پشمی بهتر است.

جوراب می تواند در برخی افراد واکنش های حساسیتی ایجاد کند؟

بله. برخی افراد به جنس خاصی از جوراب حساسیت دارند و به قرمزی و خارش پوست پا دچار می شوند. یعنی علایم اگزمای تماسی آلرژیک پیدا می نمایند. در این موارد، پزشک متخصص پوست با تماشا علایم اگزمایی در پوست پا و شک به آلرژی تماسی، می تواند به یاری برخی آزمایش ها این شک را به یقین تبدیل کند. البته گاهی، آلرژی پوستی فرد ناشی از رنگ پارچه است و ربطی به جنس آن ندارد. شایع ترین حالت آلرژی در این موارد، حساسیت به جنس کفش است. برای مثال، در فردی که به چرم حساسیت دارد، با پوشیدن کفش چرمی و به مجرد خیس شدن جوراب در اثر عرق کردن و تماس پوست پا با آلرژن موردنظر (چرم) از طریق رطوبت کفش و جوراب علایم حساسیت مانند خارش، قرمزی و گاهی تاول و ترشح مایعات از پوست پا رخ می دهد.

کلا در محیط خانه، بهتر است پابرهنه راه برویم یا با جوراب؟

جوراب، پوست پا را از محیط آلوده اطراف تا حد قابل ملاحظه ای جدا می نماید. بیماری های پوستی متعددی می توانند در اثر تماس پوست برهنه پا با زمین آلوده یا کفش و دمپایی آلوده منتقل شوند. برای مثال، زگیل های کف پا از طریق ویروسی ایجاد می گردد که می تواند از یک پا به پای دیگر در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی منتقل گردد. بعلاوه قارچ های کف پا و لای انگشتان پا می توانند در صورت راه رفتن فرد در محیط آلوده، بدون جوراب و پای برهنه از فردی به فرد دیگر منتقل گردد.

درباره جوراب مناسب بچه ها چه پیشنهادی دارید؟

پوست بچه ها نسبت به بزرگسالان حساس تر است. بنابراین توصیه می کنیم که در اطفال از جوراب های نخی استفاده گردد تا امکان مسائل حساسیتی به حداقل برسد. گرم نگه داشتن پای بچه ها به ویژه هنگامی که آغاز به راه رفتن می نمایند، اهمیت خاصی دارد. جوراب در آنها می تواند از خراشیدگی، ساییدگی و بریدگی تا حدی جلوگیری و محافظت به عمل آورد.

به نظر شما، در چه شرایطی باید از جوراب استفاده گردد؟

توصیه می گردد که در محیط هایی که افراد متعددی تردد می نمایند (مانند مسجد و سالن های ورزشی) از جوراب استفاده گردد، تا امکان اکتساب بیماری های پوستی کف پا به حداقل برسد. از نظر بهداشتی بهتر است هنگام پوشیدن کفش ها و خروج از منزل جوراب مناسب به پا کنیم اما در منزل درصورت استفاده از دمپایی های روفرشی شخصی، احتیاجی به استفاده از جوراب نیست. قابل ذکر است هنگامی که در انتها کارهای روزانه به خانه برمی گردیم، جوراب های خود را شسته و خشک کنیم و برای استفاده روز بعد آماده کنیم. این کار به برطرف خستگی پاها و بهداشت آنها یاری می نماید.

برخی ها عادت دارند بدون جوراب به استراحت پرداخته و بخوابند. نظرتان در این مورد چیست؟

به طور کلی بدون پوشش بودن پاها، امکان تبادلات هوا و دما را در پوست پا بیشتر می نماید و احساس آرامش می دهد، این در حالی است که برخی افراد از سرد بودن پاها رنج می برند و به ویژه در فصل سرما احتیاج دارند که با جوراب مناسب بخوابند، در رابطه با این افراد و کسانی که مبتلا به بیماری هایی مانند اسکلرودرمی هستند، پوشیدن جوراب در فصل سرما در خواب و بیداری ضروری است ضمن اینکه در افراد دیابتی پوشیدن جوراب مناسب تاکید می گردد، چرا که جوراب در افراد دیابتی که اختلال حس پا دارند تا حدود زیادی از بریدگی های ناخواسته و زخم شدن پا جلوگیری به عمل می آورد.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "برترین جوراب، چه جورابی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین جوراب، چه جورابی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید