کاهش 9 تا 18 متری تراز آب دریای خزر در سال های آینده

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: تراز سطح آب دریای خزر در سال های آینده با کاهش 9 تا 18 متری روبرو می گردد.

کاهش 9 تا 18 متری تراز آب دریای خزر در سال های آینده

به گزارش ایرنا، محمدرضا کاویانپور روز دوشنبه در افتتاحیه مدرسه زمستانی آب و محیط زیست اضافه نمود: تغییر اقلیم سبب افزایش سطح نوسانات آب دریای خزر شده است.

وی ادامه داد: احتیاج است با انجام پژوهش های علمی برای این تغییرات برنامه ریزی کرد.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: تغییر اقلیم از طرف دیگر سبب افزایش سطح آب در جنوب کشور شده و ما با دو پدیده کاهش در شمال و افزایش تراز آب در جنوب روبرو خواهیم شد.

کاویانپور کشور ایران را کشوری دانست که به علت قرار نگرفتن در کنار رود های بزرگ از دیر باز با مسائل آبی دست به گریبان است.

وی ادامه داد: همیشه این کشور با وجود مسائل و حمله های متعدد توانسته خود را بازیافته و برای مسایل آبی راه های مناسب اتخاذ کند.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام نمود: قنات به عنوان برترین راه حل اختراع ایرانیان است که رد پای آن را در بسیاری از کشور ها می توان دید.

کاویانپور ایران را قدیمی ترین کشور سازنده سد در دنیا برشمرد و گفت: این کوشش ها نشان از آن دارد که مسئله آب همیشه مهم بوده است.

وی ادامه داد: همین مسئله سبب شده موسسه تحقیقات آب از سال 1346 شکل بگیرد تا بتواند مسائل بخش آب را با کار های مطالعاتی و تحقیقاتی رسیدگی کند.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام نمود: جمعیت ایران از دهه 40 که حدود 25 میلیون نفر بوده اکنون به حدود 90 میلیون رسیده و همین موضوع به مطالبات آب دامن زده است و از طرف دیگر دشت های ممنوعه زیادی برداشت های بی رویه ایجاد نموده است.

کاویانپور گفت: این امر به معنای کم کاری نیست و مسائل آبی دامن خیلی از کشور ها را گرفته است.

وی برگزاری مدرسه زمستانی آب را راه حلی پیروز در دنیا توصیف کرد که از یک راه حل محلی به کوششی بین المللی برای حل چالش های آبی تبدیل شده است.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو ادامه داد: موسسه تحقیقات آب با دو پژوهشکده منابع آب و هیدرولیک تا به امروز نزدیک به 300 پروژه ملی بزرگ انجام داده است.

کاویانپور ادامه داد: اکنون می توان گفت کمتر سدی در کشور وجود دارد که موسسه تحقیقات آب مطالعه ای در باره آن ننموده باشد.

وی اعلام نمود: موسسه تحقیقات آب در زمینه پایش بدنه آبی کشور و پایش سد ها طرح های مطالعاتی زیادی در حال اجرا دارد؛ زیرا بسیاری از سد ها در حال پیر شدن هستند که احتیاج به مطالعات دارند.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو از تدوین طرح علاج بخشی سد ها در این موسسه اطلاع داد و گفت: مطالعات در منابع آبی کشور نیز طرح های زیادی در دست انجام است و سامانه هایی برای آن ها نیز راه اندازی شده است.

کاویانپور احتیاج سالانه آب شرب کشور را بین 6 تا 8 میلیارد مترمکعب مطرح کرد و اعلام نمود: تنها 20 درصد از این احتیاج به وسیله پساب رفع می گردد در حالی که دنیایان بیشتر به سمت استفاده از پساب رفته اند.

وی ادامه داد: اکنون وزارت نیرو برنامه کاملی برای تشویق بخش صنعت کشور نسبت به استفاده از پساب تدوین نموده که انتظار می رود بخش زیادی از احتیاج های آبی صنعت از این طریق رفع گردد.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو یکی از مراکز وابسته به این موسسه را مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر برشمرد و گفت: پروژه های زیادی در این زمینه تدوین و اجرایی شده است.

کاوپانپور ادامه داد: نقشه پهنه بندی آب های ژرف کشور با همکاری معاونت علمی، فناوری رئیس جمهوری تدوین شده و نیز پروژه آب کارستی با همکاری دانشگاه های مشهد سمنان و سبزوار در حال اجرا است.

منبع: فرارو

به "کاهش 9 تا 18 متری تراز آب دریای خزر در سال های آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 9 تا 18 متری تراز آب دریای خزر در سال های آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید