10 فایده نور طبیعی برای سلامت جسم و روان

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، امروزه علم معماری به استفاده از نور طبیعی و پنجره های بزرگ، نورگیر، فضاهای روشن و مطبوع در طراحی خانه و ساختمان ها گرایش پیدا نموده است. تحقیقات نشان می دهد که نور طبیعی به کاهش مصرف انرژی و تنظیم دما یاری می نماید. نور خورشید تأثیر زیادی بر سلامتی دارد و قرار گرفتن روزانه در معرض نور طبیعی فواید بی شماری برای بدن انسان دارد. در ادامه این مقاله به فواید نور طبیعی برای بدن و سلامتی می پردازیم.

10 فایده نور طبیعی برای سلامت جسم و روان

1. بهبود خواب

بیشتر افراد ساعت بیولوژیکی بدن یا چرخه شبانه روزی دارند که سطح انرژی روزانه آن ها را معین می نماید. ساعت بیولوژیکی به افراد یاری می نماید شب ها به خواب بروند و صبح ها از خواب بیدار شوند. متاسفانه نور فلورسنت و نور آبی صفحه نمایش می تواند این الگو را مختل کند و منجر به بی خوابی، بیش ازحد خوابیدن و خوابیدن در زمان های نامناسب گردد. قرار گرفتن منظم در معرض نور طبیعی خورشید می تواند به تنظیم خواب و استراحت بهتر یاری کند. بنابراین از فواید نور طبیعی می توان به بهبود روند خواب اشاره نمود.

2. یاری به تمرکز و یادگیری بهتر

تحقیقات نشان داده است که نور طبیعی خورشید در طول روز نمرات دانش آموزان را در مطالعه و ریاضیات ارتقا می دهد. به صورت کلی نور طبیعی انرژی و بهره وری را افزایش می دهد. افراد بهتر می توانند در مناطقی که در معرض نور طبیعی است نسبت به محیط های بدون پنجره یا دارای نور مصنوعی تمرکز نمایند. از دیگر فواید نور طبیعی این است که به دانش آموزان یاری می نماید سریع تر یاد بگیرند و اطلاعات را بهتر حفظ نمایند.

3. تقویت استخوان ها

یکی از مهم ترین فواید نور طبیعی این است که به بدن یاری می نماید ویتامین D فراوری کند. بسیاری از افراد کمبود ویتامین D دارند که این کمبود باعث ایجاد مسائل زیادی می گردد. این ماده غذایی به تنظیم و افزایش اندازه کلسیمی که بدن انسان می تواند جذب کند یاری می نماید. کلسیم برای رشد استخوان، بهبودی پس از شکستگی و حفظ سلامت استخوان ها لازم است.

4. عضله سازی

بیشتر عضلات و اندام ها گیرنده های ویتامین D دارند و قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای عملکرد اندام ها لازم است. ویتامین D که به وسیله نور خورشید فراوری می گردد می تواند به رشد و سلامت ماهیچه ها یاری کند. عضلات قوی برای جلوگیری از زمین خوردن لازم است. قلب نیز یک ماهیچه است و ویتامین D به حفظ سلامت آن یاری می نماید. بنابراین یکی از فواید نور طبیعی جلوگیری از بیماری های قلبی و آسیب های ناشی از افتادن است.

5. تقویت سیستم ایمنی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بچه هایی که زیر نور خورشید بازی می نمایند، عفونت های تنفسی کمتری می گیرند. بزرگسالان نیز با سطوح بالاتر ویتامین D هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا علائم کمتری دارند و به نظر می رسد سلامت کلی بدن در ماه های تابستان روند صعودی داشته باشد. ویتامین D که به وسیله نور طبیعی فراوری می گردد به سیستم ایمنی یاری می نماید تا پروتئین های ضروری را فراوری کند و در عین حال پاسخ های التهابی مضر را کاهش دهد. ویتامین D ممکن است در درمان بیماری های خودایمنی مانند ام اس و دیابت مفید باشد.

6. محافظت از سلامت چشم

از کودکی یاد گرفته ایم که به طور مستقیم به خورشید خیره نشویم. با وجود این که نور خورشید می تواند به چشم آسیب برساند، اما برای سلامت چشم نیز لازم است. نور طبیعی نسبت به نور مصنوعی فشار کمتری به چشم وارد می نماید و باعث فراوری هورمون هایی می گردد که به چشم یاری می نماید شکل مناسب خود را حفظ کند. بدون این هورمون ها بسیاری از افراد دچار آستیگماتیسم و نزدیک بینی می شوند.

7. افزایش تحرک و فعالیت

مطالعه ای بر روی کارمندان اداری نشان داد کسانی که در محیط هایی با نور طبیعی زیاد کار می کردند، از نظر فیزیکی فعال تر بودند. این فعال بودن ممکن است به علت انرژی بالاتر و الگوهای خواب بهتر باشد. ورزش منظم فواید زیادی مانند داشتن استخوان ها و ماهیچه های سالم تر، ابتلای کمتر به بیماری ها و سلامت روان دارد. بنابراین از دیگر فواید نور طبیعی فعالیت و تحرک بیشتر بدن است.

8. کاهش سردرد

بسیاری از سردردها به ویژه در محل کار، در اثر نور شدید ایجاد یا تشدید می شوند. نور صفحه نمایش کامپیوتر و لامپ های فلورسنت می تواند باعث خستگی چشم گردد، ماهیچه های اطراف چشم را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به درد و میگرن گردد. نور طبیعی خورشید برای چشم ها مناسب تر است و می تواند به کاهش فشار خون و خواب بهتر یاری کند و سردرد را کاهش دهد.

9. بهبود سلامت روان

نور درمانی یک روش درمان برای بسیاری از مسائل سلامت روان است. اختلال عاطفی فصلی، افسردگی و حتی زوال عقل را می توان با قرار گرفتن منظم در معرض نور طبیعی به وسیله پنجره ها یا لایت باکس کاهش داد. کارمندان گزارش داده اند که در اداراتی که نور خورشید زیاد است، شادتر هستند. نور طبیعی فراوری سروتونین، دوپامین و ملاتونین را افزایش می دهد که به تنظیم خلق و خوی یاری می نماید و احساس خوب را به طور کلی افزایش می دهد.

10. جلوگیری از بیماری های مزمن

تحقیقات ارتباط بین ویتامین D و قرار گرفتن منظم در معرض نور خورشید را با کاهش ابتلا به بیماری قلبی، بیماری های خودایمنی و انواعی از سرطان را نشان می دهد. افرادی که در آب و هوای تاریک تر و سردتر زندگی می نمایند، بیشتر به مسائل قلبی و سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند. عوامل زیادی در ایجاد بیماری های مزمن وجود دارد و ورزش، رژیم غذایی و آلودگی نیز ممکن است عامل این بیماری ها باشد. از فواید نور طبیعی می توان به کاهش ابتلا به این بیماری های مزمن اشاره نمود.

کلام آخر

قرار گرفتن در معرض نور طبیعی به بدن ما یاری می نماید ویتامین D فراوری کند، چرخه شبانه روزی و الگوهای خواب را بهبود می بخشد، به تمرکز بیشتر یاری می نماید و در کل باعث می گردد احساس بهتری در طول روز داشته باشیم. اطمینان از دریافت کافی از این منبع حیاتی کلید سلامت جسمی و روانی ما است.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ فیروزآباد مگ را بخوانید.

منبع: facty

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 فایده نور طبیعی برای سلامت جسم و روان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فایده نور طبیعی برای سلامت جسم و روان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید