حسگر که آرسنیک خاک را کنترل می نماید

به گزارش وبلاگ فیروزآباد، محققان حسگرهایی در اندازه نانو ساختند که در برگ گیاهان قرار می گیرد و می تواند سطح فلز سنگین و بسیار سمی آرسنیک را در محیط خاک بلافاصله تشخیص دهد.

حسگر که آرسنیک خاک را کنترل می نماید

به گزارش پایگاه اینترنتی news.mit، این فناوری که امکان نظارت بر جذب آرسنیک در گیاهان زنده را فراهم می نماید، مزایای قابل توجهی نسبت به روش های متداول برای اندازه گیری آرسنیک در محیط فراهم می نماید و برای نظارت بر محیط زیست و برنامه های کشاورزی به منظور حفاظت از ایمنی مواد غذایی مهم خواهد بود زیرا آرسنیک در بسیاری از محصولات کشاورزی رایج مانند برنج، سبزیجات و برگ چای یک آلاینده محسوب می گردد.

آرسنیک و ترکیبات آن تهدیدی جدی برای انسان و اکوسیستم است. قرار دریافت طولانی مدت در معرض آرسنیک در انسان می تواند طیف وسیعی از اثرات مخرب سلامتی از جمله بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی، دیابت، نقص های مادرزادی، ضایعات پوستی شدید و سرطان های متعدد از جمله پوست، مثانه و ریه را ایجاد کند.

افزایش سطح آرسنیک در خاک در نتیجه فعالیت های انسانی مانند استخراج و ذوب منجر به آسیب به گیاهان شده، مانع رشد و در نتیجه تلفات قابل ملاحظه محصول می گردد. محصولات غذایی نیز می توانند آرسنیک را از خاک جذب نمایند و منجر به آلودگی مواد غذایی و محصولات مصرفی توسط انسان شوند.

اکنون محققان با استفاده از این نانوحسگرهای نوری جدید هوشمند دقیق (SMART DiSTAP) پیروز شده اند که سطح فلزات سنگین بسیار سمی آرسنیک را در محیط زیرزمینی بلافاصله تشخیص داده و بر آن نظارت داشته باشند.

این نانوحسگرهای جدید نوری، درصورت وجود آرسنیک تغییراتی در شدت فلورسانس خود نشان می دهند. این حسگرها که در بافت های گیاهان تعبیه شده اند و هیچگونه اثرات مخربی روی گیاه ندارند و در واقع، روشی غیرتهاجمی برای نظارت بر پویایی داخلی آرسنیک است که گیاهان از خاک می گیرند.

ادغام این نانوحسگرهای نوری در داخل گیاهان زنده، امکان تبدیل گیاهان را به آشکارسازهای اتوماتیک آرسنیک از محیط طبیعی آنها، فراهم می نماید؛ تعبیه این حسگرها در گیاهان نسبت به روش های متداول فعلی نمونه گیری زمان بر آرسنیک ، یک پیشرفت قابل توجه محسوب می گردد.

مشروح این نانوحسگر به تازگی در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "حسگر که آرسنیک خاک را کنترل می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسگر که آرسنیک خاک را کنترل می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید